Ця вправа дає змогу обговорити важливі життєві питання, які стосуються цілком актуальних для дитини проблем та сторін життя: дружби, пошуку себе та розвитку своїх здібностей, гармонійного співіснування з навколишніми та правил моралі. При цьому форма подання інформації тут дуже корисна для розвитку саме мовних навичок школяра. У ході виконання цього завдання дитина буде водночас працювати із текстом і відповідатиме на питання до нього. На екрані перед учнем міститься набір з кількох абзаців. У кожному міститься, як мінімум, два речення, при чому всі вони поширені. Абзаців теж кілька – хоча б чотири. Текст є досить великим. Спочатку абзаци знаходяться у хаотичному порядку. Завдання, яке ставиться перед учнем, полягає у тому, щоб розмістити їх правильно: зачин, основна частина та кінцівка, після яких йде абзац із питанням, в якому автор тексту звертається до читача, себто до учня. Дитина уважно вивчає абзаци, після чого змінює їх порядок таким чином, щоб відновити цілісність тексту. Коли школяр це зробить, то побачить цілісний та завершений текст, який присвячено тій чи іншій важливій життєвій темі. Учень знайомиться з текстом та сприймає його головну думку, після чого відповідає на питання в його кінці, вибравши з-поміж варіантів один правильний. Варіанти знаходяться під текстом. Коли дитина відновить текст та відповість на питання до нього, то пройде на новий аналогічний етап, де новий текст буде підіймати вже інші, однак теж важливі для духовного та морального розвитку питання. Використання мовних навичок стає більш комплексним, впевненим та цілеспрямованим, а виховний аспект робить завдання корисним й для повсякденного життя.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- розрізняє на слух мовні одиниці: слова, словосполучення, речення; встановлює їхню кількість;
- виявляє на слух мовні одиниці, вимовлені з порушенням правил вимови;
- слухає і розуміє усне висловлювання; фіксує початок і кінець, визначає на слух кількість речень, кількість слів у реченні;
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи навчальні дії із опорою на допоміжні матеріали (ілюстрація, опорні слова, словосполучення).
Учень/учениця:
- користується порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця знає та використовує точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми, виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів, фраз, доступних текстів.