Опрацювати граматичне значення дієслів не так вже й просто, тож для цього використовується цілий набір різних завдань, і це – одне з них. Однак, аби дитина зберегла цікавість до цієї теми, дане завдання має особливо сильний акцент на ігровій формі. Цьому разу школяру пропонується відвідати бібліотеку. На екрані перед учнем міститься зображення великої книжкової шафи. Вона сусідствує зі звичайними шафами та звичайними (по масштабу малюнка) книгами та бібліотекарем. Однак ті книжки, що знаходяться в центрі, велетенські. На кожній з них міститься по одному дієслову. Над цією композицією міститься формулювання завдання, де вказується, що слід зробити дитині, а саме – вибрати книжку із зайвим дієсловом. Звертати увагу потрібно саме на часі дієслова. Коли дитина знаходить та виділяє зайве слово, то проходить на наступний етап до інших дієслів. Учень аналізує всі надані слова, комплексно та послідовно. Критерій підбору тільки один – час. Дієслова будуть відрізняти за видом (тобто завершеністю або незавершеністю дії), родом (якщо мова йде про дієслова у минулому часі). Однак це не важливо. Важливим є лише час дієслова. Завдяки виконанню даної вправи учень познайомиться з багатогранністю граматичних форм одного дієслова навіть в рамках одного часу.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.