Алфавіт містить весь склад літер, які використовуються в межах певної мови. В українському алфавіті їх тридцять три. Розміщувати слова в порядку абетки досить легко, якщо вони відрізняються відразу за першою літерою. Це завдання дещо складніше. У ході його виконання дитина тренуватиметься ставити слова за алфавітним порядком, якщо вони всі починаються однаково. Відбувається робота наступним чином. Дитина аналізує кожну наступну літеру в слові. Якщо перші букви однакові, дитина порівнює другі, якщо й вони однакові – треті. І так дитина опрацьовує всі літери по черзі. На екрані перед дитиною на кожному етапі міститься новий набір слів. Всі вони мають однакову першу літеру. Дитина аналізує їх та виставляє в алфавітному порядку так, як це описано вище. Наприклад, опрацьовуючи три слова «багаж», «бадьорий» та «бадилля», дитина бачить – однаковими є відразу перші дві букви, що означає: порівнювати треба за третьою літерою. В такому випадку першим словом є «багаж», адже «г» стоїть перед «д». Залишаються «бадьорий» та «бадилля». Треті літери однакові, тому аналізувати треба четверту. «И» стоїть в абетці перед мʼяким знаком. Відповідно слід і розмістити слова. На кожному етапі їх буде не три, а значно більше, тож дитина має бути уважною. Переміщуючи слова, школяр порівнює їх послідовно, уважно аналізуючи порядок букв. Важливо, щоб дитина памʼятала: перевагу має слово, крайня ліва літера якого ближча до початку алфавіту, якими б не були інші. Наприклад, між словами «боулінг» та «кавалер» перевагу слід віддати першому, за першою літерою, хоча друга та третя букви в другому слові ближче до початку абетки, ніж друга та третя букви першого слова.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- застосовує здобуті протягом навчання в початкових класах мовні знання і мовленнєві вміння у процесі виконання навчальних і контрольних завдань.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця має базові вміння в користуванні довідниковими матеріалами із застосуванням алфавітного порядку слів, знає і використовує порядок літер у абетці.