Займенники входять до числа так званої іменникової підгрупи самостійних частин мови. Разом з ними до неї входять іменники, прикметники та числівники. При цьому займенник використовується для того, щоб інші частини мови цього підвиду заміняти у різних реченнях. Тож природно, що займенники мають ті ж граматичні категорії, тобто рід, число, відмінок. При цьому у випадку із займенником є два нюанси. Перш за все, варто зазначити, що зміна форми відмінку не просто додає нового закінчення, а змінює слово цілком, разом з коренем. Друге – не всі займенники змінюються однаково. Таким чином, розібратись у комбінаціях їх граматичних форм стає досить непросто, і ця вправа має допомогти дитині саме в цьому. А для того, щоб школяр зберіг цікавість до даної частини мови, це завдання має досить цікавий спосіб подання інформації – гру в загадки. Загадка – древня розумова гра, яка не лише корисна для розвитку інтелектуальних здібностей, а й демонструє образне мислення й багатство культурного спадку, адже загадки є частиною фольклору. На екрані перед дитиною на кожному етапі міститься зображення нової загадки. У ній пропущено одне слово, і завжди це слово – займенник, однак, звісно, інший для кожного наступного рівня. Школяр читає загадку. Спершу він має зрозуміти, який саме займенник пропущено. Важливо, аби учень правильно вибрав не лише саме це слово, а його форму – рід, число, відмінок. Після того, як дитина вибере вірний займенник, то пройде на новий рівень вправи, де треба буде виконати аналогічні дії, і побачить відповідь на загадку.
Учень/учениця:
- впізнає серед слів займенники, які вказують на предмети, їхні ознаки, кількість, але не називають їх, ставить питання до займенників;
- впізнає на слух і в текстах особові займенники, розуміє їхнє лексичне значення, роль у реченні;
- відмінює особові займенники, визначає їхні відмінки у реченні;
- дотримується правила вживання займенників із прийменниками;
- будує словосполучення і речення з особовими займенниками;
- використовує займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує займенники, має уяву про особові, вказівні та присвійні займенники, вживає та розуміє лексичні конструкції з різними типами займенників.