Ця вправа продовжує тренування дитини відмінювати прикметники. Всього в українській мові є сім відмінків: називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий та кличний – і набувши форму кожного слово відповідає на іншу форму питання, властивого його частині мови. При цьому, в залежності від частини мови, змінюється й морфемний склад слова при відмінюванні. З прикметниками все досить непросто: їх різноманіття є великим, а закінчення, які втілюють граматичні категорії слова, варіативні. У ході виконання цього завдання дитина буде відмінювати прикметник, що відноситься до так званої твердої групи – тобто його основа закінчується не на м'який приголосний. В залежності від останньої літери основи, точніше, від того, чи передає вона твердий чи мʼякий звук, залежить перша літера закінчення. На екрані перед учнем міститься зображення таблиці, де структуровано та зручно подано всі відмінки, форму яких має набути прикметник. Здебільшого клична форма для прикметників не використовується, тож полів у таблиці всього шість. Кожне містить назву свого відмінка, а також – основу прикметника. Закінчення нема – його повинна вписати дитина у порожні клітинки після основи. У формулюванні завдання подається початкова форма прикметника, де може бути вказано різне число та рід. Учень має звертати увагу та це, адже прикметники в різному роді та числі мають різний морфемний склад при відмінюванні. Школяр, задаючи словоформам потрібні питання, вставляє у порожні клітинки потрібні закінчення. Коли учень провідміняє слово повністю, то пройде на новий етап – до нового прикметника. Тож дитина має змогу запамʼятати морфемний склад закінчень твердої групи у різних відмінках.
Учень/учениця:
- відносить до прикметників слова, що означають різні ознаки предметів;
- добирає до поданого прикметника 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює і вживає у мовленні прикметники у прямому і переносному значеннях;
- змінює прикметники за числами та родами;
- визначає рід і число прикметника за родом зв’язаного з ним іменника та за характерним закінченням;
- зіставляє і розрізнює відмінкові закінчення прикметників з орієнтацією на твердий і м’який приголосний основи;
- визначає відмінки прикметників за відмінками іменників;
- дотримується правил вимови і написання прикметників на -ський, -цький, -зький;
- вживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується м’якої і пом’якшеної вимови кінцевих приголосних основи прикметників у називному відмінку множини.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє та використовує прикметники, впізнає прикметники в реченні та розрізняє за тлумаченням; розуміє ступені порівняння прикметників, змінює прикметники за родами і числами, правильно використовує прикметники за розрядами (відносні, якісні, присвійні), розуміє взаємодію прикметника з іменником, вживає та розуміє лексичні конструкції з прикметниками.