Дитина вже знає, що займенники граматично відрізняються від іменників, прикметників та числівників. Тобто категорії є ті ж самі, себто рід, число та відмінок, але виражаються вони по-іншому. Якщо іменник змінюється граматично, то замість старого закінчення з'являється нове, але корінь та інші морфеми здебільшого залишаються такі ж, як у початковій формі. Із займенником все не так. Наприклад, слово «я» має форму називного відмінка. У родовому воно зміниться на слово «мене», яке має зовсім інший буквений склад. Відповідно, дитині залишається просто запамʼятати відмінкові форми займенників, які так суттєво змінюються при відмінюванні. Ця вправа дозволяє покращити знання цих форм. На екрані міститься зображення сценки, де вчитель розповідає щось учню. Завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб допомогти цьому учню правильно відповісти на питання вчителя. Таким чином досягається більша інтерактивність завдання. На дошці, яка є між цими персонажами, міститься зображення порожньої ділянки, куди слід вписати потрібну словоформу, а над нею – іменник, у звʼязці з яким і має бути потрібний займенник. Цей іменник є орієнтиром, що вказує на потрібну форму слова. А от початкова його форма, як й відмінок, на який її треба змінити, вказується у формулюванні завдання зверху. Дитина читає завдання, після чого змінює займенник так, аби він відповідав на питання відмінка і узгоджувався з наведеним іменником. Коли школяр впише у порожню зону потрібний займенник, то пройде на наступний етап до нового подібного випадку з іншими словами для опрацювання. Завдяки цій вправі дитина не лише закріпить знання відмінкових форм займенників, а й зрозуміє, як вони пов'язуються з іншими словами.
Учень/учениця:
- впізнає серед слів займенники, які вказують на предмети, їхні ознаки, кількість, але не називають їх, ставить питання до займенників;
- впізнає на слух і в текстах особові займенники, розуміє їхнє лексичне значення, роль у реченні;
- відмінює особові займенники, визначає їхні відмінки у реченні;
- дотримується правила вживання займенників із прийменниками;
- будує словосполучення і речення з особовими займенниками;
- використовує займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує займенники, має уяву про особові, вказівні та присвійні займенники, вживає та розуміє лексичні конструкції з різними типами займенників.