Загалом, категорія роду є властивою саме для частин мови, що належать до так званої іменникової групи: для, власне, іменника, а також прикметника, займенника та числівника. Що ж до дієслова та прислівника, які належать відповідно до дієслівної групи, то їм ця категорія не властива за одним виключенням – випадків, коли дієслово приймає форму минулого часу. Саме перебуваючи в ній воно набуває категорії роду: чоловічого, жіночого та середнього, а також змінюється за числом, адже категорія роду властива лише дієсловам, які описують дію одного обʼєкта чи особи. Є також дієслова минулого часу, які описують дію, котру виконало кілька осіб чи обʼєктів – такі слова мають лише одну форму, повʼязуючись з займенником «вони». У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься змінювати дієслова минулого часу за родами в однині. На екрані перед дитиною міститься зображення кількох табличок. На кожному – каркас дієслова. Основа у нього одна й та сама, але відрізнятись вони мають за закінченням, яке містить граматичне значення слова, в тому числі – і його рід. Біля кожної таблички – свій персонаж. Вони відрізняються за статтю, тож дитина може здогадатись, який рід має набути найближче дієслово. Якщо школяр не зрозумів підказки, яка міститься у картинці, то може натиснути на активну кнопку зі знаком питання – біля кожного дієслівного каркаса вона своя. Отже, учень має дописати закінчення. Коли дитина це робить для кожної словоформи, то проходить на наступний етап завдання, де зіштовхнеться з іншим набором дієслів, але механіка виконання вправи буде такою самою. Попри різноманіття дієслів, закінчення, які надають їм тої чи іншої категорії роду, майже однакові, тож вивчити їх за допомогою цієї вправи буде досить просто.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.