Прислівʼя та приказки – справжня скарбниця народної мудрості. У цих лаконічних висловах містяться важливі уроки, поради та настанови, виконувати які варто за будь-яких часів. Оскільки ці вислови є досить короткими та складаються здебільшого лише з однієї фрази, задля того, щоб краще запамʼятатись та донести ідею, вони часто містять цікаві образи та мовні структури. Так, є ціла низка приказок, котрі містять антоніми. У ході виконання цього завдання дитина познайомиться та опрацює прислівʼя такого роду. На екрані перед дитиною міститься одне таке прислівʼя на кожному рівні завдання. Завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб визначити слова-антоніми. Дитина вже знає, що ними є такі слова, котрі мають суто пролите жне лексичне значення. Прислівʼя підібрано таким чином, що в кожному антонімами є саме іменники. Дитина знаходить їх, виділяє обидва слова і проходить на наступний етап. Таким чином, ця вправа виконує відразу кілька ролей. З одного боку, вона знайомить дитину ще з одним пластом народної мудрості. З іншого – дає зрозуміти, як можна використовувати антонімію на практиці, як використання протилежних за значенням слів посилює ідею повідомлення. Крім того, дитина ще й просто покращує власний досвід у роботі з протилежними за значенням іменниками, дізнаючись про нові пари таких слів. У прислівʼях часто зустрічаються й інші слова-антоніми, але дитина має виділити саме іменники, що теж корисно для розвитку її уваги та концентрації. Кожен вислів проілюстровано, що надає вправі більшої візуальної насиченості.
Учень/учениця:
- пояснює значення мови в житті народу; упізнає старі й нові слова в наукових і художніх текстах;
- знає основні ознаки культури усного і писемного мовлення, володіє лексичними засобами її вираження з огляду на ситуацію та учасників спілкування.
Учень/учениця розуміє лексичне значення окремих слів та фраз; відрізняє слова з абстрактним значенням; використовує синоніми для уникнення повторень; добирає антоніми; узагальнює або конкретизує поняття і значення; добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту.
Учень/учениця використовує контекст речення як ключ до значення слова або фрази, знаходить чи складає до ключового речення речення з тим самим змістом, виділяє в контексті та правильно використовує синоніми, антоніми, омоніми.
Учень/учениця розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо; розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті; розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями; співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення; визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням; розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами; має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.
Учень/учениця розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів'їв.