Речення у тексті обʼєднуються у цілісну структуру. Вони мають одну тему та виражають разом одну основну думку, тобто ідею тексту. Якщо попереднє завдання було присвячено темі, то ця вправа має на меті допомогти дитині розібратись з поняттям основної думки тексту. Проблема тут у тому, що школярі досить часто плутають тему та основну думку, тож розібратись з цим питанням варто окремо. Отже, якщо тема – це те, про що говориться у тексті, то основна думка – це те, заради чого цей текст взагалі створено. Тобто це висновки по даній темі, заклик, застереження, мораль або просто урок, який текст дає можливість винести. При цьому зрозуміти основну думку складніше, ніж тему, яка здебільшого називається прямо у тексті та легко відстежується у заголовку. Виконуючи цю вправу, школяр визначатиме саме основну думку того чи іншого тексту. На екрані перед учнем міститься новий для кожного етапу текст. Він розташований на одній сторінці розкритої книги. На іншій у стовпчик розміщено різні варіанти того, якою є основна думка цього тексту. Мета виконання вправи полягає у тому, щоб вибрати, який з варіантів дійсно повʼязаний з текстом. Для цього школяр має прочитати його, після чого проаналізувати власні висновки, які вдається зробити на основі викладеної інформації. Співзіставивши їх із варіантами, дитина відшукає основну думку тексту і виділить її. Після цього школяр пройде на новий етап вправи, де треба буде подібним чином опрацювати інший текст. Визначення ідеї – завдання, яке вимагає, перш за все, розуміння тексту і вміння орієнтуватись у темі. Ця вправа корисна тим, що дозволяє натренуватись у цьому, а крім того – ще й вчить, як саме сформулювати основну ідею різних за типом та темою текстів.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.