Антонімія – це мовне явище, коли зустрічаються слова, чиє лексичне значення є протилежним. В цьому випадку їхнє звучання та написання не є важливими. Головне – саме те, що вони означають. Із антонімами працювати легше і важче, ніж із синонімами в один і той самий час. Легше – бо антоніми утворюють не цілі групи слів, а лише пари, що складаються із протилежностей. Складніше – бо розуміння антонімів ускладнюється іноді не зовсім коректним трактуванням значенням тих чи інших слів. Справа в тому, що антонімами можуть бути лише протилежні слова – не просто різні, не просто такі, які належать до протилежних смислових груп. Наприклад, дієслова «любити» і «поважати» є різними за значенням, проте обидва входять до смислової категорії позитивного сприйняття іншої людини мовцем. Якщо підбирати антонім до першого слова, то ним може бути лише слово «ненавидіти», і в жодному випадку не «зневажати», яке, хоча й входить до протилежної групи за значенням, є антонімом тільки для другого дієслова. Тобто пошук антонімів вимагає більшої точності при врахуванні лексичного значенням першого слова. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься саме утворювати антонімічні пари дієслів. На екрані перед учнем міститься одне таке слово. Воно зображено як частина малюнка, наприклад, на табличці. Під ілюстрацією міститься ряд дієслів, з яких лише одне є антонімом до поданого. Важливо, що інші слова теж можуть бути повʼязані з цими словами, проте виражати щось інше. Дитина має вибрати єдиний справжній антонім і перенести його до малюнка, після чого пройти на наступний етап до нової ілюстрації.
Учень/учениця:
- впізнає в реченні і розрізняє слова-назви дій, знає термін "дієслово" і розуміє його значення;
- правильно ставить питання до дієслів різного роду й числа і часу;
- складає групи дієслів із певним лексичним значенням дії;
- виявляє і добирає слова, близькі і протилежні за значенням із значенням дії.
Учень/учениця:
- розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами, вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
Учень/учениця:
- розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо;
- розрізняє слова за категоріями та зрозуміє їхнє лексичне значення;
- співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення;
- визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням;
- розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами;
- має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.
Учень/учениця:
- виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів та фраз.