5.УМ.1.1.А. Повторення вивченого в початкових класах. Слово
Учень/учениця:
- знає вивчені правила написання слів, їхню вимову, творення граматичних форм;
- пояснює лексичне значення слів;
- наводить приклади слів різних частин мови;
- визначає належність слова до певної частини мови.
5.УМ.1.1.В. Будова слова. Словотвір. Орфографія
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова;
- наводить приклади різних форм слова та спільнокореневих слів;
- пояснює правопис значущих частин слова правилами;
- виділяє у слові значущі частини;
- розрізняє форми слова та спільнокореневі слова, змінні й незмінні слова;
- використовує доцільно слова, що містять антонімічні суфікси та префікси;
- записує правильно слова з вивченими орфограмами в значущих частинах, обґрунтовує написання їх правилами;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила;
- використовує спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті;
- знає правила переносу слів із рядка в рядок;
- поділяє слова на склади, правильно переносить з рядка в рядок;
- користується словником наголосів.
R.5.1. Читання
Учень/учениця:
- знає і застосовує фонетику на рівні 5 класу та навички аналізу слів у розшифруванні тексту;
- використовує комбіновані знання всіх аналогів букв та звуків, схеми складоподілу та морфемики для читання незнайомих слів у контексті та поза контекстом;
- читає із достатньою точністю та темпом, розуміє значення прочитаного;
- читає прозу та вірші з високою точністю, відповідним темпом та логічними наголосами під час читання;
- використовує зміст для підтвердження або розпізнавання та розуміння слів.
L.5.1.b. Самостійні частини мови
Учень/учениця:
- формує і використовує доконаний й недоконаний вид дієслова, змінює дієслова за часом, родом і числами, вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
- розрізняє і правильно використовує займенники, має уяву про розряди займенників, вживає їх у лексичних конструкціях;
- розрізняє і правильно використовує загальновживані іменники, власні назви, відмінює іменники, виявляє близькі та протилежні за значенням, вживає їх у лексичних конструкціях;
- розрізняє і правильно вживає прислівники і прикметники, розуміє ступені порівняння;
- відмінює прикметники, правильно використовує їх за розрядами, вживає та розуміє лексичні конструкції з ними.
L.5.4.а. Словотвір. Будова слова як ключ до його значення.
Учень/учениця:
- використовує загальновживані морфеми як ключ до значення слова;
- використовує зрозуміле значення кореня слова для визначення значення нового слова, створеного додаванням афіксів;
- змінює значення слів за допомогою додавання або вилучення афіксів до відомого слова;
- розуміє і визначає значення спільнокореневих слів;
- використовує значення окремих слів для розуміння значення слів, створених їхнім злиттям, створює нові слова цим способом.