R.5.1. Читання
Учень/учениця:
- знає і застосовує фонетику на рівні 5 класу та навички аналізу слів у розшифруванні тексту;
- використовує комбіновані знання всіх аналогів букв та звуків, схеми складоподілу та морфемики для читання незнайомих слів у контексті та поза контекстом;
- читає із достатньою точністю та темпом, розуміє значення прочитаного;
- читає прозу та вірші з високою точністю, відповідним темпом та логічними наголосами під час читання;
- використовує зміст для підтвердження або розпізнавання та розуміння слів.
L.5.1.a. Службові частини мови
Учень/учениця:
- розуміє і пояснює функцію службових частин у лексичних конструкціях;
- розрізняє службові частини мови між собою;
- відрізняє прийменники від префіксів;
- дотримується правил написання службових частин мови разом чи окремо.
L.5.1.b. Самостійні частини мови
Учень/учениця:
- формує і використовує доконаний й недоконаний вид дієслова, змінює дієслова за часом, родом і числами, вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
- розрізняє і правильно використовує займенники, має уяву про розряди займенників, вживає їх у лексичних конструкціях;
- розрізняє і правильно використовує загальновживані іменники, власні назви, відмінює іменники, виявляє близькі та протилежні за значенням, вживає їх у лексичних конструкціях;
- розрізняє і правильно вживає прислівники і прикметники, розуміє ступені порівняння;
- відмінює прикметники, правильно використовує їх за розрядами, вживає та розуміє лексичні конструкції з ними.
L.5.2. Розуміння загальних принципів вживання правил пунктуації та орфографії в усному і письмовому мовленні.
Учень/учениця:
- розставляє розділові знаки між однорідними членами, при звертаннях і вставних словах, між частинами складного речення, обґрунтовує їхнє уживання відповідними правилами;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- користується відповідними розділовими знаками в кінці речення для позначення його емоційного забарвлення і мети висловлювання;
- правильно використовує розділові знаки для позначення прямої мови, назв творів та цитат з тексту.
R.5.3. Усвідомлене читання і опрацювання текстів
Учень/учениця:
- розуміє і аналізує загальну структуру тексту, виходячи з його змісту, знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку (завершення);
- інтерпретує інформацію, представлену візуально, та використовує її для розуміння тексту;
- порівнює перекази текстів на основі джерела і вибирає найбільш докладний;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів, ключові ідеї та подробиці.
L.5.3. Лексикологія. Фразеологія. Пряме і переносне значення. Образність мовлення
Учень/учениця:
- розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови, визначає пряме і переносне значення слів і фраз з використанням контекстних підказок;
- порівнює типи лексики за сферами вживання;
- розуміє та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, виходячи з прочитання та змісту тексту, гнучко вибираючи з ряду можливих варіантів;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
- інтерпретує образну мову в контексті;
- розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів'їв;
- використовує зв'язок між окремими словами (синонімами, антонімами), щоб краще розуміти кожне слово.
L.5.4.а. Словотвір. Будова слова як ключ до його значення.
Учень/учениця:
- використовує загальновживані морфеми як ключ до значення слова;
- використовує зрозуміле значення кореня слова для визначення значення нового слова, створеного додаванням афіксів;
- змінює значення слів за допомогою додавання або вилучення афіксів до відомого слова;
- розуміє і визначає значення спільнокореневих слів;
- використовує значення окремих слів для розуміння значення слів, створених їхнім злиттям, створює нові слова цим способом.
L.5.4.c. Розуміння зв’язків між словами, відтінків та нюансів у значенні слів.
Учень/учениця
- розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та використанням їх для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо;
- розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті;
- розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями, співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення;
- визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням;
- розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами;
- має навички вираження емоційних та оціночних відтінків.
L.5.5.а Користування словами та фразами, засвоєними в результаті читання чи прослуховування.
Учень/учениця:
- знає та використовує точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми, виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання.