Стандарти з цього рівня:
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
5.УМ.2.1. Сприймання на слух і опрацювання прослуханих навчальних матеріалів
Учень/учениця:
- розрізняє на слух мовні одиниці: слова, словосполучення, речення;
- виявляє на слух мовні одиниці, вимовлені з порушенням правил вимови або узгодження складових;
- слухає і розуміє усне висловлювання;
- фіксує початок і кінець, визначає на слух кількість речень, кількість слів у тексті;
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи з ним навчальні дії.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.2.2. Загальне уявлення про мовлення як діяльність
Учень/учениця:
- знає і пояснює зміст понять мовлення, види мовленнєвої діяльності, спілкування усне й писемне, монолог, діалог, адресат мовлення;
- знає типи мовлення, наводить приклади відповідних висловлень;
- знає вимоги до мовлення, основні правила спілкування, найпоширеніші етикетні формули;
- володіє всіма видами і типами мовленнєвої діяльності;
- сприймає й опрацьовує інформацію, подану в різних формах;
- розрізняє типи мовлення (розповідь, опис, роздум);
- визначає належність тексту (фрагменту) до певного типу мовлення;
- визначає мету спілкування, адресата мовлення;
- розрізняє офіційну й неофіційну ситуацію мовлення;
- застосовує на практиці основні правила спілкування.
Завдання в цій тематиці:
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
5.УМ.1.1.А. Повторення вивченого в початкових класах. Слово
Учень/учениця:
- знає вивчені правила написання слів, їхню вимову, творення граматичних форм;
- пояснює лексичне значення слів;
- наводить приклади слів різних частин мови;
- визначає належність слова до певної частини мови.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.1.1.Б. Фонетика. Графіка. Орфоепія
Учень/учениця:
- знає, що вивчає фонетика, графіка, орфоепія, орфографія;
- розрізняє у словах тверді й м’які, дзвінкі й глухі приголосні, ненаголошені й наголошені голосні звуки;
- знає українську абетку і користується нею для встановлення абеткового порядку слів;
- розуміє та пояснює співвідношення між звуками й буквами;
- вимовляє звуки в словах відповідно до правил орфоепії;
- знає засоби милозвучності української мови;
- пояснює звукове значення букв я, ю, є, ї та щ;
- дотримується чергувань голосних і приголосних звуків;
- знає і використовує правила вживання знака м’якшення і апострофа;
- розпізнає у словах явища уподібнення, спрощення, чергування звуків;
- помічає й виправляє орфографічні помилки, керуючись вивченими правилами.
Завдання в цій тематиці:
-
Визначаємо, який звук є спільним для кожної групи слів
-
Гра «Фонетична шарада»
-
Гра «Цікаві букви та хитрі звуки»
-
Вибираємо слово, яке відрізняється співвідношенням кількості звуків і букв
-
Співставляємо кількість букв і звуків у словах
-
Гра «Слова-перевертні»
-
Знаходимо слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки
-
Гра «Відшукай ключ»
-
Вилучаємо «зайве» слово
-
Знаходимо літеру, яка стоїть не на своєму місці в алфавіті
-
Розташовуємо слова за алфавітом
-
Вибираємо слово, яке порушує алфавітний порядок
-
Записуємо слова з фонетичної транскрипції
-
Розподіляємо слова за початковим приголосним
-
Розрізняємо голосні і приголосні звуки
-
Записуємо приголосні звуки
-
Розрізняємо слова за співвідношенням звуків і букв
-
Вставляємо у слова пропущені голосні (-е-/-и-)
-
Вставляємо у слова пропущені приголосні
-
Вибираємо слова, у яких відбулося спрощення приголосних
-
Вибираємо звуки, які чергуються у словах
-
Доповнюємо речення, використовуючи правила милозвучності
-
Вибираємо словосполучення, у яких порушене правило милозвучності
-
Розподіляємо слова з м'яким приголосним
-
Вибираємо слова з подовженням або подвоєнням приголосних
-
Рахуємо кількість звуків і букв
-
Вибираємо правильно записану фонетичну транскрипцію
-
Вставляємо пропущену літеру
-
Знаходимо неправильне слово
-
Правильно використовуємо апостроф
-
Змінюємо приголосні при словотворенні
-
Правильно використовуємо м'який знак
-
Додаємо у слова буквосполучення -йо-, -ьо-
-
Розподіляємо слова з подвоєнням та подовженням приголосних
-
Розподіляємо слова, у яких потрібно вживати апостроф/м'який знак
-
Вибираємо правильно утворені слова з буквами -и-/-і-
-
Розрізняємо змінні/незмінні слова
-
Знаходимо слово з помилкою, записуємо його правильно
-
Добираємо перевірне слово, для перевірки правопису
-
Ставимо наголос у слові
-
Вибираємо наголошений склад
-
Розрізняємо слова за кількістю складів
-
Ділимо слова на склади, позначаємо відкриті і закриті склади
-
Додаємо пропущені літери
5.УМ.1.1.В. Будова слова. Словотвір. Орфографія
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова;
- наводить приклади різних форм слова та спільнокореневих слів;
- пояснює правопис значущих частин слова правилами;
- виділяє у слові значущі частини;
- розрізняє форми слова та спільнокореневі слова, змінні й незмінні слова;
- використовує доцільно слова, що містять антонімічні суфікси та префікси;
- записує правильно слова з вивченими орфограмами в значущих частинах, обґрунтовує написання їх правилами;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила;
- використовує спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті;
- знає правила переносу слів із рядка в рядок;
- поділяє слова на склади, правильно переносить з рядка в рядок;
- користується словником наголосів.
Завдання в цій тематиці:
-
Розбираємо слова за будовою
-
Утворюємо ступені ознаки за допомогою афіксів
-
Замінюємо словосполучення словами з префіксами
-
Визначаємо правильність написання префіксів
-
Добираємо слово відповідно до схеми
-
Позначаємо закінчення слів
-
Розподіляємо слова з/без префіксів
-
Утворюємо слова із префіксами з-,с-,зі-
-
Розподіляємо слова з префіксами пре-, при-
-
Розрізняємо слова за закінченням
-
Вставляємо пропущену літеру
-
Знаходимо неправильне слово
-
Правильно використовуємо апостроф
-
Змінюємо приголосні при словотворенні
-
Правильно використовуємо м'який знак
-
Додаємо у слова буквосполучення -йо-, -ьо-
-
Розподіляємо слова з подвоєнням та подовженням приголосних
-
Розподіляємо слова, у яких потрібно вживати апостроф/м'який знак
-
Вибираємо правильно утворені слова з буквами -и-/-і-
-
Розрізняємо змінні/незмінні слова
-
Знаходимо слово з помилкою, записуємо його правильно
-
Добираємо перевірне слово, для перевірки правопису
-
Визначаємо частину, яка утворила нове слово
-
Знаходимо слова, які складаються з декількох слів
-
З'єднуємо абревіатуру з повною назвою
-
Розрізняємо спільнокореневі слова та форми слова
-
Упорядковуємо словотвірний ланцюжок
-
Добираємо спільнокореневі слова
-
Утворюємо назви регіонів
-
Утворюємо збірні назви
-
Утворюємо прикметники від іменників
-
Добираємо споріднені іменники до прикметників
-
Перетворюємо форми дієслова
-
Утворюємо зменшено-пестливі слова
-
Утворюємо нові слова за допомогою префіксів
-
Утворюємо слова з протилежним значенням
-
Складаємо слово зі значущих частин різних слів
-
Утворюємо слова з префіксом недо-
-
Вибираємо слова, правильно розділені на склади
-
Вибираємо слова, які не діляться на склади
-
Ставимо наголос у слові
-
Вибираємо наголошений склад
-
Розрізняємо слова за кількістю складів
-
Ділимо слова на склади, позначаємо відкриті і закриті склади
-
Змінюємо значення слова за допомогою наголосу
-
Розподіляємо слова за наголошеними складами
-
Вибираємо слова, які правильно поділені на склади для переносу
-
Знаходимо слова з подвійним наголосом
-
Утворюємо форму множини
-
Ставимо займенники у потрібному відмінку
-
Утворюємо прикметники різних ступенів порівняння
-
Записуємо прислівник, від якого утворені ступені порівняння
-
Вивчаємо способи творення прислівників
-
Вставляємо пропущені букви в особові закінчення дієслів
-
Гра «Закінчення у звертаннях»
-
Відгадуємо зашифровані слова
5.УМ.1.1.Г. Лексикологія і фразеологія
Учень/учениця:
- розуміє й витлумачує лексичне значення слів, зокрема синонімів та антонімів;
- наводить приклади слів, що належать до різних за значенням груп: синонімів, антонімів, омонімів;
- пояснює лексичні значення багатозначних слів, омонімів і паронімів з урахуванням контексту;
- розрізняє пряме й переносне значення багатозначних слів, правильно використовує такі слова в мовленні;
- визначає в реченнях, самостійно добирає і доцільно використовує синоніми, антоніми в усному й писемному мовленні;
- користується тлумачним словником, а також словниками синонімів, антонімів, омонімів і паронімів;
- використовує синоніми як засіб зв’язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів;
- помічає та виправляє лексичні помилки у своєму мовленні;
- наводить приклади фразеологізмів, розуміє і пояснює їхнє значення;
- визначає фразеологізми в реченнях і текстах, доречно використовує в мовленні;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.1.1.Ґ. Словосполучення. Просте речення і його граматична основа
Учень/учениця:
- наводить приклади словосполучень, речень, що належать до різних видів за метою висловлення та емоційним забарвленням;
- знає головні члени речення;
- наводить приклади двоскладних й односкладних речень;
- відрізняє словосполучення від слова й речення;
- визначає у словосполученні головне й залежне слова;
- розпізнає види речень за метою висловлення, інтонацією, емоційним забарвленням;
- визначає частини складного речення, що мають будову простих;
- правильно інтонує речення;
- розставляє та обґрунтовує розділові знаки в кінці речень;
- визначає в реченні головні члени;
- помічає й виправляє пунктуаційні помилки у межах вивчених правил.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.1.1.Д. Другорядні члени речення
Учень/учениця:
- знає другорядні члени речення;
- формулює визначення додатка, означення, обставини;
- розрізняє додатки, означення, обставини, визначає їх у реченні;
- будує речення, поширюючи їх додатками, означеннями, обставинами;
- складає речення з урахуванням мети й ситуації спілкування;
- використовує виражальні можливості другорядних членів речення у своєму мовленні.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.1.1.Е. Речення з однорідними членами та складні речення
Учень/учениця:
- пояснює роль однорідних членів речення, звертань, вставних слів (словосполучень, речень) у мовленні;
- формулює правила вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених однорідними членами, звертаннями та вставними словами (словосполученнями);
- розпізнає однорідні члени речення, узагальнювальні слова при них, звертання, вставні слова в реченні та складні речення;
- складає речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами й складні речення та використовує їх у власному мовленні;
- інтонує правильно речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами й складні речення;
- розставляє розділові знаки між однорідними членами, при звертаннях і вставних словах, між частинами складного речення, обґрунтовує їхнє вживання відповідними правилами;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.1.1.Є. Пряма мова. Діалог
Учень/учениця:
- розуміє відмінності між прямою та непрямою мовою;
- наводить приклади речень із прямою мовою;
- записує правильно речення з прямою мовою в різних щодо слів автора позиціях;
- розрізняє слова автора й пряму мову в реченні з прямою мовою;
- правильно інтонує речення з прямою мовою;
- ставить розділові знаки при прямій мові й діалозі, обґрунтовує їх правилами;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.1.1.Ж. Текст
Учень/учениця:
- знає визначення тексту, називає основні ознаки його;
- розуміє відмінності тексту від висловлення;
- пояснює особливості будови тексту;
- знає особливості будови опису;
- визначає тему та основну думку готового тексту;
- складає простий план тексту;
- визначає ключові слова в тексті;
- аналізує будову тексту;
- розрізняє тексти за належністю до певного типу мовлення;
- складає або відновлює текст, додержуючись змістової та композиційної єдності;
- здійснює вибірковий переказ тексту визначеного типу.
Завдання в цій тематиці:
Діяльнісна змістова лінія
Формування діяльнісної компетентності, навчальних умінь і навичок. Опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем. Розвиток різних видів мислення, оволодіння інтелектуальними вміннями, розумовими операціями й способами дій.
5.УМ.4.1. Формування навчально-інтелектуальних навчальних умінь
Учень/учениця:
- визначає головне;
- користується порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.4.2. Формування загальнопізнавальних навчальних умінь
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Завдання в цій тематиці:
5.УМ.4.3. Формування творчих, естетико-етичних навчальних умінь
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети та явища;
- переносить раніше засвоєні знання та вміння в нову ситуацію;
- помічає й формулює проблему в процесі навчання;
- усвідомлює структуру предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми, добирає аргументи для його доведення;
- помічає красу в мовних явищах, явищах природи, мистецтві, вчинках і звершеннях людей;
- спроможний критично оцінювати власні вчинки.
Завдання в цій тематиці:
Соціокультурна змістова лінія
Засвоєння культурних і духовних цінностей свого та інших народів, а також норм, що регулюють стосунки між людьми різних вікових категорій, статей, націй і сприяють естетичному та морально-етичному вихованню особистості.
5.УМ.3.1. Формування соціокультурної компетентності учнів
Учень/учениця:
- сприймає, аналізує, оцінює прочитані чи почуті відомості та добирає й використовує ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети;
- використовує українську мову для формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму, любові до Батьківщини, поваги до її історії, культури й історичних пам’яток, сімейних цінностей, визнання цінності здоров’я свого й інших, оптимізм у сприйманні світу;
- усвідомлює необхідність бути готовим і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, дома, суспільно корисній діяльності.
Завдання в цій тематиці: