5.УМ.1.1.А. Повторення вивченого в початкових класах. Слово
Учень/учениця:
- знає вивчені правила написання слів, їхню вимову, творення граматичних форм;
- пояснює лексичне значення слів;
- наводить приклади слів різних частин мови;
- визначає належність слова до певної частини мови.
5.УМ.1.1.В. Будова слова. Словотвір. Орфографія
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова;
- наводить приклади різних форм слова та спільнокореневих слів;
- пояснює правопис значущих частин слова правилами;
- виділяє у слові значущі частини;
- розрізняє форми слова та спільнокореневі слова, змінні й незмінні слова;
- використовує доцільно слова, що містять антонімічні суфікси та префікси;
- записує правильно слова з вивченими орфограмами в значущих частинах, обґрунтовує написання їх правилами;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила;
- використовує спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті;
- знає правила переносу слів із рядка в рядок;
- поділяє слова на склади, правильно переносить з рядка в рядок;
- користується словником наголосів.
5.УМ.1.1.Г. Лексикологія і фразеологія
Учень/учениця:
- розуміє й витлумачує лексичне значення слів, зокрема синонімів та антонімів;
- наводить приклади слів, що належать до різних за значенням груп: синонімів, антонімів, омонімів;
- пояснює лексичні значення багатозначних слів, омонімів і паронімів з урахуванням контексту;
- розрізняє пряме й переносне значення багатозначних слів, правильно використовує такі слова в мовленні;
- визначає в реченнях, самостійно добирає і доцільно використовує синоніми, антоніми в усному й писемному мовленні;
- користується тлумачним словником, а також словниками синонімів, антонімів, омонімів і паронімів;
- використовує синоніми як засіб зв’язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів;
- помічає та виправляє лексичні помилки у своєму мовленні;
- наводить приклади фразеологізмів, розуміє і пояснює їхнє значення;
- визначає фразеологізми в реченнях і текстах, доречно використовує в мовленні;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях.
R.5.1. Читання
Учень/учениця:
- знає і застосовує фонетику на рівні 5 класу та навички аналізу слів у розшифруванні тексту;
- використовує комбіновані знання всіх аналогів букв та звуків, схеми складоподілу та морфемики для читання незнайомих слів у контексті та поза контекстом;
- читає із достатньою точністю та темпом, розуміє значення прочитаного;
- читає прозу та вірші з високою точністю, відповідним темпом та логічними наголосами під час читання;
- використовує зміст для підтвердження або розпізнавання та розуміння слів.
L.5.3. Лексикологія. Фразеологія. Пряме і переносне значення. Образність мовлення
Учень/учениця:
- розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови, визначає пряме і переносне значення слів і фраз з використанням контекстних підказок;
- порівнює типи лексики за сферами вживання;
- розуміє та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, виходячи з прочитання та змісту тексту, гнучко вибираючи з ряду можливих варіантів;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
- інтерпретує образну мову в контексті;
- розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів'їв;
- використовує зв'язок між окремими словами (синонімами, антонімами), щоб краще розуміти кожне слово.
L.5.4.а. Словотвір. Будова слова як ключ до його значення.
Учень/учениця:
- використовує загальновживані морфеми як ключ до значення слова;
- використовує зрозуміле значення кореня слова для визначення значення нового слова, створеного додаванням афіксів;
- змінює значення слів за допомогою додавання або вилучення афіксів до відомого слова;
- розуміє і визначає значення спільнокореневих слів;
- використовує значення окремих слів для розуміння значення слів, створених їхнім злиттям, створює нові слова цим способом.