Складні слова, що містять два корені або дві основи, можуть використовуватися з різними цілями. Дитині може здатися, що такі слова здебільшого мають розширювати формулювання тої чи іншої думки та робити мовлення більш докладним, ніж звичайні слова. Однак іноді складні мовні одиниці навпаки — скорочують цілі фрази, містячи в собі словосполучення. Такі слова називаються складноскороченими, і ця вправа знайомить учня з ними та з правилами їх утворення. На екрані перед учнем міститься словосполучення, елементи якого можна поєднати в одне-єдине слово. Каркас для нього є поряд, і дитина має зрозуміти, як поєднати два кореня, скоротивши решту морфем: які суфікси або префікси треба забрати, як корені можна пов’язати тощо. Наприклад, словосполучення «авіаційна база» можна скоротити до одного слова, залишивши лише корінь від першого та корінь і суфікс від другого, щоб утворилося слово «авіабаза», яке пишеться разом. Слова подаються на фоні ілюстрацій, що зображують те, про що йдеться на конкретному етапі завдання.
Учень/учениця:
- знає основні способи словотвору;
- пояснює чергування приголосних при творенні слів правилами;
- правильно записує складні й складноскорочені слова, пояснює їх правопис правилами;
- визначає способи творення слів;
- самостійно утворює нові слова вивченими способами;
- дотримується правил чергування приголосних при творенні слів;
- створює словотвірний ланцюжок;
- утворює складноскорочені слова;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила, користується орфографічним словником.
Учень/учениця:
- визначає головне;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.