Думка, яку передає фразеологізм, завжди є образною та метафоричною. Ця образність базується на асоціативних зв’язках. Наприклад, крилатий вираз «мовчить, як риба у воді» ґрунтується на спостереженні за тим, що риби — єдині порівняно великі тварини, котрі не видають жодних звуків, які б могла почути людина. Ця вправа допоможе використовувати такі асоціативні зв’язки для того, щоби впізнавати фразеологізми на малюнках у ігровій формі. На екрані перед дитиною міститься ілюстрація. Під малюнком є каркас фразеологізму. Там уже може бути в наявності слово або навіть два. Решта слів пропущені, і на їхніх місцях — порожні клітинки. Дитина має розпізнати, яку думку передає фразеологізм, асоціативно-смисловою базою для якого є зображене на картинці. Дитина може натиснути на кнопку зі знаком питання, після чого побачить слово-підказку, з яким найчастіше й використовують цей фразеологізм. Ця вправа розвиває аналітичне мислення та остаточно закріплює вміння працювати зі сталими крилатими виразами.
Учень/учениця:
- знає та розуміє значення основних термінів розділу;
- пояснює лексичне значення слова;
- розуміє причини вилучення з активного вжитку застарілих слів та появи того чи іншого неологізму;
- пояснює відмінність між термінами та професійними словами;
- розрізняє слова за походженням;
- замінює іншомовне слово українським відповідником;
- розрізняє активну й пасивну лексику;
- розпізнає серед застарілих слів архаїзми та історизми;
- розрізняє слова загальновживані та стилістично забарвлені;
- редагує речення, у яких допущено лексичні помилки;
- знає, що вивчає фразеологія;
- розуміє та пояснює значення фразеологізмів;
- визначає фразеологізми в реченнях;
- використовує доречно фразеологізми;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях;
- редагує речення, у яких фразеологізми вжито неправильно.
Учень/учениця:
- вміє інтерпретувати фігури мовлення (наприклад, персоніфікації) у контексті;
- використовує взаємозв'язок між окремими словами, щоб краще зрозуміти лексичне значення кожного слова;
- розрізняє нюанси у значеннях слів та вміє їх доречно використовувати відповідно до стилю мовлення.