Цей урок вдосконалить знання дитини з теми «Неологізми в українській мові», навчить знаходити їх серед загальновживаних слів.
Перед дитиною на екрані знаходиться аркуш, на якому зверху вказано, які рядки потрібно знайти. Обидва слова у рядку обов’язково мають бути неологізмами. Неологізми – це слова або словосполучення, які позначають нові поняття чи предмети (маркетинг, аудитор).
Учень має допомогти персонажу правильно відповісти на питання вікторини, розставивши потрібні позначки. Дитина повинна взяти червоний хрестик (якщо відповідь неправильна) або зелену галочку (якщо правильна) і перенести у квадрат перед словами. Позначивши кожний рядок, потрібно натиснути кнопку «Готово» під аркушем. Кожний слайд містить дві правильні відповіді.
Отже, виконавши завдання цього уроку, дитина навчиться знаходити неологізми серед загальновживаних слів, тренуватиме увагу, поповнить свій словниковий запас.
Учень/учениця:
- знає та розуміє значення основних термінів розділу;
- пояснює лексичне значення слова;
- розуміє причини вилучення з активного вжитку застарілих слів та появи того чи іншого неологізму;
- пояснює відмінність між термінами та професійними словами;
- розрізняє слова за походженням;
- замінює іншомовне слово українським відповідником;
- розрізняє активну й пасивну лексику;
- розпізнає серед застарілих слів архаїзми та історизми;
- розрізняє слова загальновживані та стилістично забарвлені;
- редагує речення, у яких допущено лексичні помилки;
- знає, що вивчає фразеологія;
- розуміє та пояснює значення фразеологізмів;
- визначає фразеологізми в реченнях;
- використовує доречно фразеологізми;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях;
- редагує речення, у яких фразеологізми вжито неправильно.
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Учень/учениця:
- визначає та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз у текстах, вміє вибирати влучний з декількох варіантів;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
- використовує контекст як підказку про значення слова або фрази;
- використовує загальноприйняті грецькі або латинські афікси та корені як підказки про значення слова;
- користується довідковими матеріалами, як друкованими, так і цифровими, щоб визначити чи уточнити точний зміст слова або його частину мови.