Цей урок присвячений знайомству з розрядами займенників. Працювати тут учень буде на рівні речення.
Займенники поділяються на дев’ять розрядів: особові (я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони), зворотний (себе), питальні (що? хто? скільки? який? чий? котрий?), відносні (ті ж питальні, але без знаку питання), присвійні (мій, твій, наш, ваш; його, її, їхній, свій), вказівні (цей, оцей, сей, той, стільки, такий, отакий), означальні (весь, всякий, сам, кожний, самий, інший), неозначені (абихто, абищо, будь-який, скільки-небудь), заперечні (ніщо, ніякий, нічий, аніхто, аніщо, аніякий).
Перед учнем на екрані розташоване біле поле, в якому знаходиться речення. Дитина має знайти в ньому займенник, вжитий недоречно, і замінити його на потрібний. Варіанти відповіді знаходяться під полем. Займенник якого розряду потрібно шукати серед варіантів знизу, вказано у завданні над реченням. Учень повинен перетягнути потрібне слово і накласти його зверху на неправильний займенник.
Виконуючи цей урок, дитина вчиться знаходити займенник у реченні, вибирати займенник потрібного розряду з-поміж інших варіантів відповіді, тренує увагу і кмітливість.
Учень/учениця:
- знає й розуміє значення займенника;
- знає морфологічні ознаки займенників;
- знаходить займенники в тексті;
- відрізняє займенники від інших частин мови;
- правильно визначає розряд займенників;
- утворює неозначені й заперечні займенники;
- відмінює правильно займенники різних розрядів;
- пояснює правопис займенників правилами;
- помічає й виправляє помилки в написанні та вживанні займенників;
- використовує займенники для зв’язку речень у тексті;
- правильно поєднує займенники з прийменниками.
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети та явища;
- переносить раніше засвоєні знання та вміння в нову ситуацію;
- помічає й формулює проблему в процесі навчання;
- усвідомлює структуру предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми, добирає аргументи для його доведення (у нескладних випадках);
- помічає красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, у вчинках людей і результатах їхньої діяльності;
- критично оцінює свої вчинки, узгоджує їх із загальнолюдськими моральними нормами;
- виявляє готовність і здатність творити добро словом і ділом.
Учень/учениця:
- доречно використовує всі розряди займенників у реченнях і текстах;
- влучно використовує зворотний займенник «себе»;
- розпізнає та вміє виправляти недоречне вживання займенників;
- доречно вживає особові займенники, змінює їх за відмінами відповідно до змісту речення;
- розпізнає відхилення від доречного типу або стилю мовлення у власних та чужих письмових текстах, а також вміє виправляти їх.