Урок «Вивчаємо розряди займенників» вдосконалює вміння учня співвідносити займенник з його розрядом.
Всі займенники в українській мові відносяться до наступних розрядів: особові (я, вони), зворотний (себе), питальні (що? який? скільки?), відносні (такі ж як питальні, але без знаку питання), присвійні (мій, її), вказівні (цей, стільки), означальні (весь, самий), неозначені (абихто, будь-який), заперечні (ніщо, аніякий).
На екрані дитина бачить ноутбук, на якому праворуч у стовпчик розташовані три рядка займенників. В кожному рядку займенники тільки одного розряду. Учень має визначити якого саме і вписати назву розряду перед займенниками.
Отже, виконуючи це завдання, дитина навчиться співвідносити теорію з практикою, тренуватиме уважність, збагатить словниковий запас.
Учень/учениця:
- знає й розуміє значення займенника;
- знає морфологічні ознаки займенників;
- знаходить займенники в тексті;
- відрізняє займенники від інших частин мови;
- правильно визначає розряд займенників;
- утворює неозначені й заперечні займенники;
- відмінює правильно займенники різних розрядів;
- пояснює правопис займенників правилами;
- помічає й виправляє помилки в написанні та вживанні займенників;
- використовує займенники для зв’язку речень у тексті;
- правильно поєднує займенники з прийменниками.
Учень/учениця:
- визначає головне;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Учень/учениця:
- доречно використовує всі розряди займенників у реченнях і текстах;
- влучно використовує зворотний займенник «себе»;
- розпізнає та вміє виправляти недоречне вживання займенників;
- доречно вживає особові займенники, змінює їх за відмінами відповідно до змісту речення;
- розпізнає відхилення від доречного типу або стилю мовлення у власних та чужих письмових текстах, а також вміє виправляти їх.