Є кілька типів мовлення, які відрізняються між собою характером текстів, що до них належать. Розповідь зосереджується на розвитку подій, опис характеризує явище, предмет, істоту або щось інше, а роздум містить міркування мовця на ті чи інші теми. Хоча тексти безмежно різноманітні, знаючи прикмети описаних вище стилів мовлення, можна без проблем зрозуміти, до якого стилю належить будь-який текст. На екрані перед дитиною міститься текст — інший для кожного наступного етапу. Він завжди цікавий і художньо гарний або ж пізнавальний. Під текстом є кілька варіантів назви типів цього тексту. Учень читає речення, знаходить тему та аналізує, на чому зосереджується текст: на розвитку подій, описах чи міркуваннях, після чого вибирає відповідний варіант типу тексту. Важливо розуміти, що аналіз має відбуватися загальний. У тексті-розповіді теж є прикметники, що описують явища та героїв, а текст-роздум може мати персонажів, але належність тексту визначається загальними акцентами, які робить у ньому мовець.
Учень/учениця:
- розуміє, як пов’язані мова і мовлення;
- має уявлення та пояснює зміст понять мовлення, види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування, адресат мовлення, мета спілкування;
- знає типи мовлення, наводить приклади відповідних висловлень;
- пояснює відмінність між мовленням усним і писемним, монологічним і діалогічним;
- знає доцільні етикетні формули відповідно до різних ситуацій спілкування, віку та статусу співрозмовника;
- застосовує всі види мовленнєвої діяльності;
- аналізує й осмислює ситуацію спілкування, визначає її складники;
- виявляє здатність логічно обґрунтовувати висловлювані думки й оцінки;
- усвідомлює важливість додержання правил спілкування: ввічливості, привітності, доброзичливості, уваги до співрозмовника, стриманості, тактовності.
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Учень/учениця:
- використовує знання нюансів у значенні слів під час письма, розмови, читання чи слухання;
- правильно підбирає слова для доповнення речення/тексту;
- вміє змінювати структуру речення згідно із мовленнєвою ситуацією;
- дотримується в тексті єдиного стилю і типу.