В зв’язку з ситуацією, що наразі склалася в Україні та світі, ми продовжуємо друкувати матеріали, які можуть урізноманітнити дозвілля ваших дітей під час тривалого перебування вдома.
У сьогоднішній статті пропонуємо ідеї різних видів ігор для дітей — аудіальних, вербальних, «тихих», рухливих, «соціальних», настільних та багатьох інших. Ці ігри здатні не просто відволікти дитину від навчання, поліпшити її настрій, але й всебічно розвивати її.
- Нагадаємо, в попередній статті ми наводили поради батькам щодо того, як не вигоріти в умовах карантину, як говорити з дітьми про коронавірус та пропонували цікаві ідеї, які можуть допомогти проводити кожен день вдома весело та яскраво.
Які «тихі» ігри можна запропонувати дитині?
Діти вдома — це зазвичай підвищене шумове тло. Зосередитися, працювати і залишатися спокійним у таких умовах дуже важко. І, як би ми не стримувалися, дітям доводиться чути «Не кричи!», «Говори тихіше! «Помовч!». А ми ж розуміємо, що дітям чути це постійно не дуже добре.
- Крім того, дитячий та сімейний психолог Світлана Ройз відзначає, що багато дітей, щонайменше до 6 років, не вміють контролювати гучність мови. Їхні центри мовлення та когнітивного контролю все ще продовжують дозрівати. Тож, якщо вам здається, що ваша дитина занадто голосно розмовляє, ставтеся до неї з розумінням, адже це — її вікова особливість. Хоча, звісно, є сенс перевірити слух у лікаря, аби виключити можливі проблеми.
Психолог пропонує добірку «тихих» ігор зі своєї практики, які дозволять батькам трохи побути в тиші, а дітям напрацювати контроль за своїм мовленням.
1) «Пульт управління»
Для виконання цієї гри потрібно намалювати фломастером «кнопку гучності» на подушечках пальців дитини.
- Наприклад, на вказівному пальчику червоним кольором поставте крапку — «Голосніше», на безіменному — синім кольором — «Тихіше».
Далі пропонуємо сказати слово, наприклад, «мама», або ім’я дитини, і натискаємо кілька разів на пальчик. Дитина має промовити його залежно від «кнопки» і кількості натискань «Голосніше» — «Тихіше».
- Психолог пропонує довести промовляння слова до найбільшої гучності, а потім зупинитися на потрібній. Коли дитина знову буде говорити голосніше, посміхаючись, доторкайтеся до її «кнопки», або можете просити, щоб вона сама доторкнулася.
2) «Шпигуни» («Миші та кіт»)
Зазвичай діти дуже полюбляють перетворюватися на шпигунів, тож запропонуйте їм виконати спецзавдання якомога більш непомітно та професійно.
- Малюкам сподобається варіант гри у мишок та кота — мишенята мають дуже тихенько пробратися і щось (заздалегідь домовлене) схопити так, щоб котик їх не піймав.
3) «Диригент»
Для цієї гри вам знадобляться музичні інструменти (можна зробити їх з підручних матеріалів — барабани з бляшаних банок, маракаси — з пластикових яєць Kinder та крупи, насипаної в них, тощо).
Коли музиканти будуть готовими до концерту, диригент змахує рукою вгору — і це сигнал для музикантів грати голосніше, рукою вниз — знижувати гучність, збирає руку в кулак — зупинити гру.
- Психолог радить давати можливість дитині також побути диригентом.
4) «Літери різного розміру»
Разом з дитиною напишіть в рядок літери Р, З, Ж від маленької до величезної, і навпаки — від величезної до маленької.
Потім просимо дитину дивитися на літери, вимовляти звук, підвищуючи або знижуючи гучність (чим меншою є буква, тим тихішим має бути звук, і навпаки).
5) «Слухаємо тишу»
Кожні кілька годин влаштовуйте 2 хвилини тиші. Можна призначити дитину головною — коли задзвонить будильник, вона подає всім сигнал «Слухаємо тишу».
6) Шепотіння
Спробуйте почати говорити пошепки — дитина буде віддзеркалювати вас. Або періодично грайте в «Шепотуньки» — розмови в родині тільки пошепки.
7) «Голос на вимогу»
Складіть всі гучні голоси в вазу (не турбуйтеся, вони там не змішуються). Коли хочеться сказати голосно, свій голос потрібно «взяти» з вази.
8) «Крокодил»
Весела гра-пантоміма на вгадування задуманих слів. Під час відгадування дозволяється:
- використовувати жести і міміку, танці, стрибки та кривляння;
- приймати будь які пози; показувати слово цілком або частинами;
- кивати головою «так» і «ні».
Але забороняється писати і малювати, вимовляти склади і літери (навіть без звуку, одними губами), показувати букви або передавати літери мовою жестів.
9) Спілкування мовою жестів
Спробуйте вигадати свою сімейну мову, де кожна буква — окремий жест.
- Психолог відзначає, що гра — дуже хороша для дітей 4-5 років, і в сім’ї Світлани вона переходить з покоління в покоління, рятуючи в певних ситуаціях.
10) «Опера»
У цій грі розмови перетворюються на спів. Спробуйте проспівати фрази, які говорите один одному. Вони будуть сприйматися абсолютно по-іншому. 11) Перетворення Говоримо, як маленькі ліліпути, мишки або мурашки (а потім, як велетні або слони).
12) «Мовчанка»
Хто перший скаже слово, той програв.
13) «Передаємо думку на відстані»
Спробуйте вгадати, про що подумав інший.
14) Якщо діти в суперечці кричать одночасно, психолог рекомендує дати всім прапорці (папірці з їхніми іменами, будь-які предмети) — щоб їх піднімали, коли хочуть «узяти слово».
15) А для трансформації вербальної агресії зробіть «плювалки» — паперові кульки, які можна видувати у відро, мішень тощо.
І найважливіше — Світлана нагадує обов’язково домовлятися про час, коли можна кричати.
Які ігри для розвитку сенсорних каналів можна запропонувати дитині?
Психолог переконує, що чим більше діти граються, тим вищою буде їхня навчальна мотивація. До того ж, дітям дуже потрібні ігри, які будуть вмикати різні канали сприймання.
- «Гра — це завжди — і розвиток, і терапія, і адаптація. Сучасне покоління дітей не отримує необхідної кількості стимулів у різних каналах сприймання. У них перестимульований візуальний канал, решта — часто дефіцитарні. І різноманітні ігри — це сенсорна інтеграція. (Сенсорна депривація — недостатнє стимулювання сенсорних каналів)», — відзначає дитячий психолог.
Наводимо ідеї ігор від Світлани Ройз (психолог зазначає, що ігри підходять дітям 3-8 років, але нам здається, що вони будуть цікаві і старшим дітям, і навіть дорослим):
І. Візуальний канал сприймання:
1) Малювання:
- розмальовок (роздруківки та книжки);
- мандал (геометричних символів складної структури, що інтерпретуються як модель Всесвіту — прим.ред.);
- одночасно на одному аркуші;
- зубною щіткою;
- долонями (ставити відбитки пальців і домальовувати деталі);
- із закритими очима;
- розміщення малюнків нитками.
2) Створення ангелів з макаронів.
3) Виготовлення іграшок з втулок від туалетного паперу.
4) Обривна аплікація
Для такої аплікації спочатку необхідно на дрібні шматочки руками порвати або кольоровий папір, або листки з журналів, а потім з обривків зробити колаж.
5) «Кольорові дні тижня»
Кожен день тижня називайте «своїм кольором» — наприклад, понеділок — червоний, вівторок — помаранчевий, середа — жовтий, і далі за кольорами веселки.
- Світлана пропонує щодня одягати одяг або якусь деталь одягу певного кольору, шукати продукти такого кольору, або час від часу вигукувати — наприклад, «червоний» — і швидко торкатися до предмета цього кольору.
ІІ. Вербальний канал сприймання:
1) Вчити кожен день одне нове слово іноземною мовою.
- З цього ж слова, написаного багато разів — можна зробити малюнок.
2) З букв одного слова — складати інші слова
Наприклад, з букв слова «Трансформатор» можна скласти «Торт», «Трон», «Березень», «Рот», «Форма», «Форт» та ін.).
3) Гра «Телеграма» — на кожну букву загаданого слова придумати слово, так щоб вийшло речення (наприклад, СЛОН — серйозний лікар оглядає ніс).
4) Співати
5) Говорити скоромовки
6) «Вгадай предмет» (частину тіла, транспорт тощо)
Учасники намагаються відгадати слово, ставлячи запитання, на які можна відповісти лише «так» або «ні».
ІІІ. Тактильний канал сприймання:
1) Ігри з кінетичним піском (з формочками, «Пасочки», «Пошуки скарбів»).
2) Використання підносів з крупами, в яких можна писати, малювати, ховати предмети (навіть дітям 8-9 років це подобається).
3) Ігри з водою — наприклад, запускати, кораблики по воді, рухати їх диханням тощо.
4) Домашні басейни з кульками.
5) Впізнавати предмети на дотик (цю гру люблять і дорослі діти). Можна запропонувати дитині розпізнавати продукти на смак, спеції і продукти — за ароматом.
IV. Аудіальний канал сприймання:
1) Слухати тишу.
2) Закрити очі й розпізнати якнайбільше звуків.
3) Написати літеру «Р» в рядок — від зовсім маленької до величезної. А в іншому рядку від величезної до маленької. Просити дитину, щоб вимовляла звук, підвищуючи гучність (чим менша літера, тим тихіший голос), і навпаки.
4) З закритими очима вгадувати, по якому предмету вдарили (ложкою, олівцем тощо).
V. Просторове сприйняття, концентрація, 3D:
- Такі ігри стимулюють також розвиток ділянок мозку, пов’язаних з математичними здібностями, критичним мисленням.
1) Магнітний конструктор.
2) Мозаїки (які можна, за порадою Світлани, попрасувати праскою і зробити підставками під чашки).
3) Орігамі.
4) «Джанга» — настільна гра, в якій гравці почергово дістають блоки з основи вежі і кладуть їх нагору, роблячи вежу все більш високою і все менш стійкою.
5) «Мікадо» — настільна гра японського походження, яка складається з бамбукових паличок (класичний варіант) чи дротиків, пофарбованих у певний колір.
6) Шашки, шахи, доміно.
7) Пазли.
8) Можна вчити дітей пришивати гудзики, вишивати, в’язати, плести макраме.
9) Запускання дзиґи і спостерігання за її кружлянням.
10) Домашній квест, пошуки скарбів.
11) Переміщуватися по кімнаті з закритими очима, орієнтуючись тільки на команди партнера по грі (можна давати інструкції — «Вправо», «Вліво», «Прямо», а можна грати мовчки — торкаючись до правого, лівого плеча, спини).
Які ще ігри будуть цікаві дітям?
Ми вирішили нагадати і запропонувати вам ще кілька цікавих варіантів настільних ігор:
- Сортери для малюків (будиночки, кубики, машинки з фігурками для сортування, дошки (BusyBoard).
- 3D-пазли.
- Лото.
- Головоломки.
- Доміно.
- Ігри з кубиком і картою.
- «Аlias» — гра, в якій необхідно допомогти друзям розгадати якомога більше слів з карток, даючи їм швидкі пояснення і натяки, але не називаючи саме слово. До речі, гру можна завантажити в якості додатка на телефон.
- «Cortex» — гра з різноманітними завданнями, як-то знайти зайву картинку, допомогти коту наздогнати мишку і не заблукати в лабіринті, підібрати частинку пазла, аби скласти його, тощо.
- «Морський бій» — розставляйте свої кораблі навіть на звичайному аркуші паперу й намагайтеся влучити по ворожих. Азарт кожному капітану гарантуємо!
- «Dobble» — гра з круглими картками, на кожній з яких зображено вісім маленьких картинок. Картки так влаштовані, що на будь-якій парі карток є лише одна однакова картинка. Завдання в тому, щоб швидко її знайти і назвати. А взагалі в цій грі є п’ять різних варіантів правил.
- «Монополія» — економічна стратегічна гра, учасники якої мають, використовуючи стартовий капітал, досягти банкрутства інших гравців. А Світлана Ройз пропонує ще такі веселі та цікаві ідеї для дозвілля:
1) «Ігри з диханням»:
- мильні бульбашки;
- аеробол — дуємо на обгортки з-під цукерок (або передаючи один одному, або, «задуваючи» голи);
- задуваємо свічки;
- намагаємося підтримувати в повітрі легкий предмет, наприклад, перо;
- разом співати;
- через широкі коктейльні трубочки дуємо на кульку з паперу — потрапляємо нею в «ціль».
2) «Соціальні ігри»:
- рольові ігри з ляльками та іграшками, домашній театр;
- театр тіней;
- спільне приготування їжі, шоколаду (ігри «Кухня», «Ресторан») міні-спектаклі;
- створення «халабуди» — будиночка з подушок і пледів;
- зустрічі з друзями — в Zoom, чаті Вайбера та інших онлайн-сервісах;
- «Оркестр» («інструментами» може бути все, що видає звук в будинку)
3) Рухливі ігри:
- Твістер.
- Пальчиковий твістер.
- Стрибки на фітболі (замість батута — стрибки на дозволеній подушці).
- Хованки.
- Битва подушками.
- Битва кульками.
- Настільний футбол.
- Танці (як варіант, танцювати «різний настрій»). Якщо зовсім мало місця, можна ниткою викласти кордон «танцполу» і ввести додаткове правило — за нього не виходити).
Психолог наголошує, що до 6 років діти прагнуть грати в «егоцентричні» ігри — за своїми правилами. Але коли ми пропонуємо їм гру з встановленими правилами — це готує їх до «дорослого» життя, в якому потрібно дотримуватися певних норм.
Тож пробуйте різні запропоновані варіанти, дозвольте собі грати, пустувати разом з дитиною, і нехай її щасливі оченята надихають вас на нові звершення.
Гарних та захопливих вам ігор!