Ну, що ж, у зв’язку з подовженням карантину, школярам таки доведеться вчитися вдома ще й у квітні. Два тижні такого навчання показали, що в багатьох дітей виникають труднощі з самоорганізацією, вчасним виконанням завдань, та й, взагалі, сприйманням часу, проведеного вдома, як навчання, а не канікул.

Дійсно, навіть багатьом дорослим зараз це складно зробити, тим більше з огляду на те, що ми всі переживаємо стрес внаслідок цих раптових змін. Саме тому психологи радили на початку карантину дати дітям можливість відпочити трохи, прожити свою тривогу й адаптуватися. Але час не стоїть на місці — минає вже третій тиждень нашого вимушеного сидіння вдома.

До того ж, шкільний навчальний процес не зупинявся, він триває з використанням дистанційних технологій. А це покладає набагато більшу відповідальність за освіту дітей на батьків. Їм тепер потрібно навчитися організовувати навчальний процес у домашніх умовах.

Тому сьогодні пропонуємо вам перевірені поради спеціалістів і матусь, які мають досвід хоумскулінгу (домашнього навчання), аби ваша дитина могла бути продуктивною й включеною в навчальний процес в умовах карантину.

Отож, до справи.

Як ми можемо допомогти школярам налаштуватися на навчання вдома?

1. Поговорити з дитиною про ситуацію, що склалася

Спеціалісти погоджуються, що перший крок, який повинні зробити усі батьки, — це поговорити з дітьми про те, чому школи закриті, і чому самоізоляція настільки важлива. Важливо донести, що ситуація серйозна, не посилаючись на паніку.

Поясніть школяру, що навчальний процес не скасовувався, тож зволікання з виконанням завдань та пропуск навчальних тем зовсім скоро перетвориться на непідйомний вантаж, з яким не вдасться розібратися за один день.

2. Розпочинати ранок з активності

Психолог Інга Кузнєцова зазначає, що найважливішим завданням вранці є життєва активізація. Саме рівень нашої ранкової активності дає мозку сигнал про те, як провести свій день.

Тому дуже важливо знайти власні способи ранкової активізації. Це може бути зарядка, танці, йога, вихід на свіже прохолодне повітря (на балкон або просто під відкрите вікно), обливання водою або ходіння східцями.

3. Знайти місце для навчання

Важливо, щоб у дитини був власний простір, де вона буде виконувати шкільні завдання і вивчати нове. Місце, яке буде налаштовувати її на навчальний процес.

4. Переодягатися в «навчальну форму»

Цю, здавалося б, дивну пораду часто можна зустріти й у рекомендаціях щодо роботи вдома. Адже дорослі, працюючи дистанційно, також часто беруть ноутбук у ліжко й залишаються в піжамі. «Навіщо переодягатися, якщо мені й так зручно?» — запитують вони.

Справа в тому, що навіть сам процес перевдягання буде налаштовувати нас на зміну діяльності. Одягаючи певний одяг, призначений для навчання, дитина зможе легше переключатися з ігор та домашніх справ на навчальний процес.

5. Заздалегідь нагадувати дитині про початок занять

Батьки радять повідомляти школяра, що через певний проміжок часу в нього розпочнуться заняття. Адже дітям (особливо молодшим школярам) важко відразу зосередитися на навчанні. Тому можете ненав’язливо нагадувати: «Пам’ятаєш, через 30 хв має розпочатися онлайн-урок з викладачем англійської?».

При цьому важливо відчувати ситуацію, орієнтуватися на свою дитину і не пропустити момент, коли вона здатна самоорганізуватися й самостійно контролювати свій час.

6. Поділити складне завдання на прості

Думка про те, що потрібно виконати складний проєкт або зробити відразу всі завдання, змушує дітей зволікати й відтягувати. Адже вони часто навіть не знають, з чого почати. Допоможіть дитині поділити страхітливу купу невиконаних і запланованих навчальних справ на невеликі завдання, які можна вирішувати по одному. Виконання простих завдань і дотримання плану дасть дитині імпульс продовжувати й завершити справи.

Як допомогти дитині налаштуватися на навчання вдома? на Learning.ua

7. Використовувати техніку «Pomodoro»

Для початку потрібно розділити час, відведений на навчальний процес, на фіксовані відрізки, які умовно називаються «помідорами». Один класичний відрізок — «помідор» — триває 30 хвилин: 25 хвилин роботи і 5 хвилин відпочинку.

Перед запуском таймера дитина має скласти список завдань для виконання (від більш важливих до менш важливих). Після цього вона може встановити таймер на 25 хвилин і почати працювати. Сигнал таймера сповістить про настання 5-хвилинного відпочинку. В цей час потрібно відволіктися від занять і відпочити. А потім знову повернутися до завдань і і продовжити їхнє виконання.

Звичайно, існують різні варіанти цієї методики, і ви можете з’ясувати, що дитині подобаються більш короткі інтервали навчання, або, можливо, вона зможе повторити цикл лише два рази, і їй знадобиться велика перерва.

Однак, незалежно від того, як саме ви модифікуєте техніку, поділ часу на невеликі інтервали навчання та регулярні перерви значно підвищують продуктивність дитини.

8. Експериментувати з формами навчання

Вінничанка Інна Ахновська, син якої декілька років перебував на домашньому навчанні і вже закінчив школу, радить батькам домовитися з дітьми про те, що навчання під час карантину — це експеримент. Тому можна пробувати щось нове, а не лише читати підручник, сидячи й склавши руки за столом.

«Більше свободи і творчості!» — наголошує Інна. Справді, випробовуйте різні формати:

9. Дати дитині більше свободи

Дуже часто в дітей освіта пов’язується з тотальним контролем — батьків, вчителів, тренерів тощо. А, коли дитина відчуває надмірний тиск, вона відмовляється від навчання.

Звісно, важливо моніторити успіхи дитини, спрямовувати її у навчальному процесі. Але так само важливо дозволити школяру мати контроль над власним досвідом навчання. Дайте йому можливість обирати. Запитайте, що б він хотів сьогодні дізнатися, які теми йому хочеться вивчити, в яких гурткових заняттях брати участь.

Пам’ятайте: чим більше власної відповідальності за процес навчання буде відчувати дитина, тим активнішою та мотивованішою вона буде.

10. Демонструвати власний приклад

Будьте для дитини зразком, показуйте на власному прикладі, що навчатися — це круто. Користуйтеся кожною можливістю відкривати для себе нову інформацію і діліться своїми враженнями та думками з дитиною. Якщо ваша дитина буде бачити, що ви щиро захоплені навчанням, вона, найімовірніше, почне цікавитися ним також.

Допоможіть дитині зрозуміти, що навчання — це подорож до вражаючих нових відкриттів. І її можна розпочати в будь-який момент з будь-якого куточка планети.

11. Підтримувати дитину в її починаннях і труднощах

Звісно, перехід на домашнє навчання викликає чимало опору та труднощів. Не кричіть, будь ласка, на дитину, не сваріть її за помилки та зволікання. Це буде викликати лише ще більший спротив та небажання вчитися.

Будьте другом, допомагайте та підтримуйте. Створіть атмосферу, в якій дитина зможе висловлювати свою думку та ділитися переживаннями.

12. Зосередитися на процесі, а не результатах

Фокусуйтеся на тому, що ваша дитина вчиться, а не на тому, як вона це робить. Замість того, щоб запитувати її, як вона зробила тест з математики, запропонуйте дитині розповісти вам, що нового вона сьогодні дізналася і чого навчилася.

Зосередження на досвіді навчання покаже вашому школяру, що процес навчання важливіший за оцінки. Крім того, переказування вивченого своїми словами допоможе дитині краще засвоїти та запам’ятати те, що вона дізналася.

Як допомогти дитині налаштуватися на навчання вдома? на Learning.ua

13. Зробити кожен день навчальним днем

За можливості заохочуйте дитину досліджувати навколишній світ, ставте питання та встановлюйте зв’язки. Допоможіть їй навчитися узагальнювати те, що вона бачить та переживає, класифікувати та критично мислити.

Це допоможе вашій дитині розвинути внутрішню мотивацію до навчання, як вдома, так і у школі.

14. Спробувати кілька стратегій та порад

Маючи таку кількість стратегій та порад, ви можете обрати принаймні одну, яка спрацює для вас. Випробуйте декілька з них і подивіться, чи є вони ефективними для вашої дитини. Але наголосимо, що найкраще вони працюватимуть разом.

Зараз ми особливо розуміємо, наскільки самоорганізація є складною роботою. Карантин став викликом для кожного з нас. Але саме від нас залежить, чи зможемо ми допомогти власним дітям прожити цей складний період і вийти з нього сильнішими та організованішими.