З 2018 року вступ до 1 класу відбувається за новими правилами. Кожна дитина з 6-річного віку має гарантоване місце у школі, за місцем проживання. Крім того, конкурси і співбесіди у школах вже не проводяться, і батьки самостійно вирішують, у якому віці віддавати дитину до школи.

На що ж орієнтуються батьки, коли роблять висновок, йти дитині до школи чи зачекати до 7 років? Зазвичай, вони турбуються, чи дитина вміє читати і писати. Хоча насправді ці навички зовсім не визначають її готовність до навчання. Адже цьому вона зможе навчитися і в 1 класі. Набагато важливішими є емоційна та соціальна підготовка — здатність впоратися з розчаруванням, інтерес до спілкування з ровесниками, вміння слухати інструкції.

Психологи радять також звертати увагу на фізіологічну зрілість дитини. Адже, якщо організм першокласника виявиться неготовим витримувати шкільні навантаження, дитина буде сильно втомлюватися і навчання стане для неї справжнім випробуванням. Аби ви точно переконалися, готова чи ні ваша дитина йти до школи, в сьогоднішній статті ми детально розповідаємо про ті неочевидні критерії, на які важливо звернути увагу перед тим, як вести дитину в перший клас.

Як перевірити фізіологічну готовність дитини?

Як перевірити готовність дитини до школи? - Learning.ua

Організм майбутнього першокласника має бути готовим витримувати певні розумові та фізичні навантаження. Мар’яна Янковенко, фізичний терапевт медичного центру педіатрії розвитку «Особливі», називає такі критерії фізіологічної готовності дитини до школи:

1) Фізіологічні зміни в організмі:

1.1) Суттєве подовження рук і ніг (так званий «стрибок зростання», який відбувається у віці 5-7 років).
Його можна легко перевірити за допомогою Філіпінського тесту: попросіть дитину підняти праву руку над головою і доторкнутися нею до лівого вуха. Якщо стрибок відбувся, то дитина легко доторкнеться до верхнього краю вуха або навіть до його середини.

1.2) Заміна молочних зубів. Початок процесу зміни зубів на постійні також свідчить про те, що організм дитини перейшов на новий рівень фізіологічного розвитку.

1.3) Дозрівання кісткової системи
Перевірити її можна за допомогою такої вправи: попросіть дитину покласти руку на стіл і почергово піднімати пальчики — від мізинчика до великого.

2) Розвиток дрібної моторики

Зверніть увагу, як дитина малює (чи не виходить за межі, вміє штрихувати тощо), чи вдається їй ліпити різні фігури, чи може вона нанизувати намистинки на нитку, різати ножицями.

3. Вправність у загальній моториці (біг, стрибки на одній та двох ногах (класики), перестрибування, вис на хитких опорах (гімнастичні кільця).
Про необхідність звернутися до спеціаліста свідчать такі прояви (якщо вони яскраво виражені):

Які ще навички свідчать про готовність дитини до школи?

Як перевірити готовність дитини до школи? - Learning.ua

Окрім фізіологічних критеріїв, психологи називають і інші важливі показники готовності до школи. Це — емоційні, соціальні, інтелектуальні ознаки та компетенції. До них відносяться:

1) Навички самообслуговування (дитина вміє самостійно одягатися, взуватися, чистити зуби, складати свої речі, самостійно їсти).

Ці вміння потрібно розвивати, адже неможливість самостійно одягатися чи їсти, буде створювати дитині додатковий стрес у школі.

2) Здатність утримувати увагу на одному предметі

Оскільки лобні долі дитини лише формуються, ми не можемо вимагати від неї тривалої концентрації. Однак у 5-7-річному віці увага вже стає більш опосередкованою, дитина вчиться керувати нею і може утримувати певний час на одному предметі чи завданні. А це дуже важливо для навчання у школі.

3) Готовність дотримуватися певних меж і правил

Межі — це передусім безпека дитини.

4) Комунікативні навички

Важливо, щоб дитина мала також навички взаємодії з однолітками, вміла грати в команді, домовлятися, поступатися, захищати себе і висловлювати свою думку. Крім того, майбутній першокласник має вміти просити про допомогу, висловлювати свої потреби дорослому.

5) Позитивна мотивація до навчання

Цей критерій свідчить про психологічну готовність дитини. Неправильна мотивація — коли дитина йде в школу, щоб не спати в садочку, отримати новий ґаджет чи тому що так хочуть батьки.
Вона має розуміти, що в школі буде отримувати нові знання і навички, які допоможуть їй у майбутньому отримати бажану професію, виконувати те, що їй подобається. Психологи відзначають, що найкраща мотивація майбутнього першокласника — коли він йде до школи, тому що там цікаво, а те, що вивчаєш там, — корисно.

6) Вікова криза

Зазвичай у дитини виникає бажання змінити свій статус дошкільника і стати дорослим під час кризи 6-7 років.

7) Здатність витримувати напругу

Про цей критерій готовності до школи детально розповіла дитячий і сімейний психолог Світлана Ройз у своєму профілі Facebook. Вона відзначає, що дорослішання людини, готовність до нового навантаження, пов’язане з тим, чи може вона витримати велике напруження.

Спеціаліст пропонує батькам перелік з 11 запитань, відповідаючи на які вони змогли б самостійно оцінити цей показник готовності своєї дитини і визначити можливі зони її розвитку. Публікуємо їх для вас:

7.1) Наскільки дитина може витримати навантаження — бути якийсь час без мами?

7.2) Наскільки стосунки з батьками сприймаються, як надійні?

7.3) Наскільки дитина може впоратися з напругою (розчаруванням), наприклад, коли їй не вдалося відразу ж отримати бажане?

7.4) Навантаження спілкуванням — наскільки дитина готова до спілкування з різними людьми? Чи є в неї досвід взаємодії, чи звертали її увагу на дітей і дорослих різних психотипів, різного віку?

7.5) Чи зможе дитина витримати напругу, коли на неї якийсь час не звертають персональної уваги?

7.6) Чи усвідомлює дитина, що звертаються і до неї, коли звертаються до всієї групи? Одна з ознак готовності до школи — вміння сприймати себе частиною групи.

7.7) Чи може дитина дозволити собі попросити нас (або інших людей) про допомогу — наскільки вона впевнена, що її підтримають?

7.8) Якщо дитина вчиться писати літери, вона каже «Я намалювала літеру» або «Я написала букву?».

7.9) Наскільки дитина рухлива, розкута в рухах, наскільки ми дозволяємо або обмежуємо її рухову активність?

7.10) Чи є в дитини режим дня, будь-які правила, щось, що виконується регулярно? За твердженням психолога, режим і регулярність впливають не лише на можливість «витримувати» правила, а й на загальне відчуття безпеки.

7.11) Наскільки дитина впевнена, що вона «хороша просто так»?

Поспостерігайте за дитиною і спробуйте відповісти на ці запитання чесно й об’єктивно. Також варто оцінити інші показники готовності до школи, які ми розглядали вище.

Орієнтуйтеся на індивідуальні особливості вашої дитини, її власний темп розвитку. Адже лише тоді, коли першокласник йде до школи готовим емоційно, фізіологічно та соціально, він може витримувати шкільне навантаження і повністю проявити свій творчий потенціал.