З 12 квітня у школах Києва розпочнуть прийом заяв від майбутніх першокласників. В інших регіонах вступ також має відбутися у весняний період.
Тож зараз у батьків виникає чимало питань стосовно готовності дитини до школи.
- Про важливі навички і вміння дитини, які варто опанувати перед вступом, ми вже писали минулого року в статті «Як перевірити готовність дитини до школи?».
А в сьогоднішньому матеріалі наводимо поради щодо підготовки до школи від психолога та педагога.
Поради від педагога підготовчої групи Галини Хоменко:
1) Розвивати емоційний інтелект
Емоційний інтелект — це здатність розпізнавати власні емоції, вміння керувати ними, а також здатність розуміти емоції та наміри інших людей.
- «Часто батьки приділяють багато часу поліпшенню академічних навичок дитини, але зовсім забувають про емоційний інтелект. Школяр може бути на досить високому рівні в навчанні, але не зможе знайти спільну мову з однокласниками та подолати елементарні труднощі. Ще до першого класу дитині важливо вміти вирішувати конфлікти, контролювати емоції, відповідати за свої вчинки, співпрацювати з іншими», — пояснює педагог.
Тому Галина Хоменко наголошує на важливості спілкування дитини-дошкільника з однолітками. Якщо немає можливості віддати дитину до садочка, фахівець радить звернути увагу на різні курси розвитку чи гуртки. Адже без взаємодії з іншими неможливо розвинути соціальні навички.
2) Дозволити дитині отримувати життєвий досвід
З цією порадою педагога погоджується і дитячий психолог Світлана Ройз. Вона також вважає, що набуття дитиною власного досвіду відіграє ключову роль у формуванні готовності до школи.
- «Ми ж знаємо, що готовність дитини до школи — це не одна ознака, не просто бажання-вміння читати і рахувати. Це сукупність багатьох емоційних, моторних, соціальних, інтелектуальних ознак і компетенцій. І їх природний розвиток йде не через спеціальну підготовку (на курсах або гуртках), а «життям», середовищем, власним досвідом, — зазначає Світлана у своєму блозі в мережі Facebook.
Галина Хоменко радить під час встановлення з дитиною меж відповідальності обов’язково обговорювати правила та наслідки.
- «Наприклад, ваша дитина захотіла посадити квіточку. Розкажіть, що її потрібно поливати щодня, інакше рослина засохне і загине. Запропонуйте допомогу, якщо бачите, що малюк не справляється. Але не потрібно все робити за нього. Якщо дитина не хоче доглядати за рослиною, дозвольте їй побачити наслідки своєї недбалості», — пояснює педагог.
3) Програвати вдома шкільні ситуації
Наприклад, важливо, щоб дитина мала уявлення:
- що робити, коли треба вийти під час уроку;
- як діяти, коли тебе ображають;
- чи потрібно ділитися і навіщо;
- як попросити про допомогу;
- на що краще не звертати увагу, а де потрібно пояснити, що з тобою так поводитися не треба.
Можна також грати в школу, причому дитина може виконувати роль як учня, так і вчителя.
4) Навчатися поступово
- «Є батьки, які починають підготовку в останнє літо. Знаходять різні курси, починають активно виконувати різні завдання з дітьми вдома. І їхня помилка навіть не в тому, що вони пізно почали, а в тому, що одразу обирають вправи надто високого рівня. Це призводить до стресу в дитини, вона з острахом думає про те, що на неї чекає у школі. Навіть якщо до навчального року залишилось кілька місяців, все одно починайте готуватися із самого початку», — зауважує Галина Хоменко
Галина Хоменко радить батькам задуматися про підготовку дитини з 2-річного віку. Але не потрібно відразу вчитися читати і писати, усе має бути поступово. Педагог радить починати з навчальних ігор на розвиток пам’яті, уваги та логіки. І потім крок за кроком вивчати щось нове. Запитуйте дитину, що її цікавить, і допомагайте знайти відповіді на всі запитання.
5) Звертати увагу на темп навчання вашої дитини
Діти опановують нові вміння та навички з різною швидкістю. Тому не потрібно сваритися на свою дитину чи змушувати її виконувати безліч завдань, якщо хтось з її однолітків знає чи вміє більше.
- «Дозвольте своїй дитині навчатись у власному темпі, не підганяйте її, інакше це знову ж таки призведе до стресу і демотивує. Не всі можуть швидко засвоювати інформацію, деяким учням потрібно більше часу на щось. Не поспішайте і переконайтеся, що ваша дитина повністю зрозуміла попередній пункт і відпрацювала його на практиці, перш ніж робити наступний крок», — рекомендує педагог.
6) Не забігати наперед
Діти, які приходять до школи, знаючи всю програму 1 класу, зазвичай нудяться на уроках, втрачають мотивацію і починають думати, що не потрібно докладати багато зусиль, щоб бути попереду.
Тому рекомендуємо проконсультуватися з представниками школи і уточнити, що ж буде вивчати ваша дитина протягом першого року навчання.
7) Орієнтуватися на зону найближчого розвитку
Вивчайте те, що зараз є актуальним і пріоритетним для дитини.
- «Запропонуйте дитині порахувати листочки, які вона зібрала на прогулянці. Задавайте життєві задачі: можна взяти стільки цукерок, щоб залишилося п’ять. Це цікаво в цей момент дитині, і вона з легкістю виконуватиме такі завдання», — запевняє Галина Хоменко.
8) Обов’язково використовувати наочність
Спостерігайте за навколишнім середовищем: рахуйте, додавайте, уявляйте. Використовуйте підручні предмети для виконання різних завдань.
9) Розвивати мовлення
Запитайте в дитини її думку про переглянутий мультик, прочитану книгу. Якщо висловлення даються важко, педагог радить починати з простих запитань «Як справи?» чи «Як минув день?».
З чого починати вивчення букв і письма?
Галина Хоменко стверджує, що літери можна починати вивчати з чотирирічного віку:
- «Зробіть цей процес творчим: ліпіть букви з пластиліну, робіть їх у вигляді аплікацій, малюйте, а потім перетворюйте на якогось героя, проводьте асоціації зі словами. Але дуже важливо називати звуки, а не літери. Так дитина зможе одразу поєднувати їх у склади і слова. А саме читання найкраще починати з інтересу малюка. Він хоче знати, що написано в книжці — запропонуйте прочитати це слово самостійно».
Педагог радить письмо починати із вправ на дрібну моторику. У три-чотири роки можна грати з маленькими предметами (крупами, намистинками), сортувати їх за кольором і розміром. Також можна обводити малюнки за пунктиром, розмальовувати дрібні деталі. А вже потім — учитися писати друковані літери.
- «Прописи — це програма першого класу, тому я не раджу з ними поспішати. Звісно, якщо ви бачите, що дитина на високому рівні опанувала написання друкованих букв і впевнено тримає ручку, можна переходити до написання елементів писаних літер. Але все-таки до школи варто більше уваги приділити загальним вправам на розвиток моторики», — пояснює Галина Хоменко.
Як можна розвивати навички та вміння під час походу в супермаркет?
Світлана Ройз пропонує нестандартний спосіб підготовки дитини до школи. Наводимо ключові навички (психічні процеси) та спосіб їхнього розвитку під час походу в супермаркет:
Пам’ять: складіть разом з дитиною список покупок і попросіть запам’ятати його.
- «Запам’ятай, що нам потрібно купити. І будеш мені підказувати».
Концентрація уваги: вчимо дитину фокусуватися на конкретному завданні. «Запам’ятай, у тебе місія — ти відповідаєш за купівлю сиру. Не дозволяй себе відволікти».
Розуміння розмірів: порівнюйте в магазині коробки, банки, овочі, пляшечки більші й менші.
Множини: у магазині є овочі, молочні продукти, миючі засоби тощо. Тому психолог радить вчити дитину узагальнювати.
Рахунок: «Які цифри ти бачиш? Скільки товарів у кошику? Скільки в тебе зараз монет?».
Форми: на полицях ви побачите різноформатну упаковку. Запропонуйте дитині віднайти задану вами.
- «Спробуй знайти квадратні коробки. А є тут круглі? А де овал?».
Дії за правилами: «Ми йдемо праворуч, потім ліворуч. Спочатку три кроки вперед, потім п’ять кроків ліворуч».
Спілкування: зважити овочі, поговорити з касиром, продавцем.
Координація: дістати з полиці (безпечний) продукт так, щоб інші товари не впали. Скласти у своєму візочку товари.
Читання: знайти літеру, прочитати слова. «А що там написано, не бачу?»
Слухова, зорова пам’ять і сприймання: говорити пошепки, попросити прислухатися до оголошень у магазині.
- «Запам’ятав, де розташовано відділ з хлібом? А де була картинка з рибою?».
Соціальне сприйняття: «А нумо поспостерігаймо за людьми?».
Логіка: пропозиції зі словами яЯкщо щось...«, «тому що».
- «А якщо ми поставимо коробки пірамідою, внизу менша, а зверху велика, що станеться? Чому? А чому колеса круглі, а не трикутні або квадратні?».
Світлана Ройз також нагадує про те, що під час підготовки до школи дуже важливо вирізати, ліпити, будувати, зав’язувати, застібати, грати в ігри за правилами і спостерігати, чи може дитина їх дотримуватися.
- «Дитина обов’язково всього навчиться. Деяким дітям потрібно трохи більше часу. Деяким — трохи більше нашої підтримки», — резюмує Світлана Ройз.
Ми приєднуємось до висновку психолога і бажаємо вам успішного вступу в 1 клас. А наостанок пропонуємо вам пройти тест «Чи готова ваша дитина до школи?», створений сімейним психологом Катериною Гольцберг спільно з «Освіторією».