Вже цієї неділі православні християни України святкуватимуть одне з найбільших свят річного циклу — Великдень, свято Воскресіння Христового.

Раніше ми розповідали про походження назви свята та основні його звичаї в статті «Великодні традиції в Україні». Також в нашому блозі минулого року вийшла стаття про крашанки, писанки, дряпанки та мальованки — «Розпис великодніх яєць — техніки, символіка кольору та ідеї декору».

А в сьогоднішній статті пропонуємо розглянути детальніше основні звичаї наших предків напередодні свята.

Звідки походять назви тижня?

Білий (Страсний) тиждень: як українці готувалися до Великодня? - Learning.ua

Останній тиждень перед Великоднем в українській традиції мав кілька назв — Білий, Чистий, Жильний, Вербний, або Страсний. В Галичині — Вербний або Шутковий. Як виникли ці назви?

Одна з найпоширеніших назв — Чистий тиждень.

Друга за поширеністю назва — Білий тиждень. Найімовірніше, ця назва є синонімічною до назви «Чистий тиждень» і пов’язана із символікою білого кольору, який вважався кольором чистоти, святості.

Деякі дослідники відзначають, що протягом останнього тижня Великого посту українці білили хати, тож це могло зумовити назву тижня.

Цікаво, що назви окремих днів тижня перед Великоднем (зокрема, Чистий, «Живний» четвер) переносилися на назву цілого тижня. Це також стосується і назви «Вербний тиждень», яка, на думку деяких дослідників, пішла від неділі (Вербна неділя), після якої він починався.

У Православній Церкві цей тиждень називають Страсним, бо в цей час Церква згадує Страсті Христові. Слово «страсті» в перекладі зі старослов’янської означає «муки», «страждання».

Відомостей щодо назви «Жильний (Живний) тиждень» ми знайшли найменше. Є свідчення, що ці регіональні назви раніше стосувалися четверга напередодні Великодня.

Схожу думку знаходимо й у статті фольклориста Людмили Герус:

З цим уявленням пов’язують і звичай розпалювати вогнища у Чистий четвер. Так, Степан Килимник розповідає, що в давнину (і навіть ще в XVI-XVII столітті) молодь у ніч Великого четверга розкладала вогні, які, згідно з віруваннями, очищали місцевість, людей і освітлювали дорогу померлим. Для цих вогнів добували живий вогонь (що його одержували від тертя сухої деревини об деревину). Розкладали вогнища на підвищених місцях, так щоб заграва охопила якомога ширшу місцевість.

Тож робимо припущення, що назва «Жильний (Живний) тиждень» пов’язана з первісними віруваннями (культ предків, вогню).

Як українці в давнину готувалися до свята?

Кожен день Білого тижня мав своє призначення. Справи розподіляли так, щоб до четверга основні роботи в полі та городі були закінчені.

ПОНЕДІЛОК

Етнографи відзначають, що в цей день в Україні (особливо на Західній Україні) мати з доньками «очищали водою» хату. Ще до сходу сонця вони починали білити стелю, стіни, піч, змащували жовтою глиною долівку, а червоною — обводили навколо.

Також мили вікна, двері, стіл, лави, мисник, сволоки, одвірки. Після обіду йшли на город, аби до Чистого четверга посіяти все насіння і впорядкувати грядки.

ВІВТОРОК

У цей день українські господині прали й працювали на городі.

Господар, за словами етнографа, в цей день працював у полі, а коли був час — готував сухі дрова «під паску», прибирав обори, стайні, кошари та хліви.

Вже з вівторка господині відбирали яйця для фарбування. Дівчата починали писати писанки (якщо не було в родині дівчат, писала сама господиня).

СЕРЕДА

Зазвичай у цей день господині закінчували роботу попередніх двох днів: садіння города, мащення хати, прання тощо. Також з середи готували святковий одяг для всієї родини.

Увечері починали розчиняти тісто для пасок та інших обрядових виробів.

ЧЕТВЕР

Білий (Страсний) тиждень: як українці готувалися до Великодня? - Learning.ua

Етнографи відзначають, що до чистого четверга люди намагалися закінчити з важкою працею в полі (городі), з побілкою хати, пранням, «бо вже казали, що з четверга «свята надходять».

Люди вірили, що в четвер перед Великоднем вода наділена магічною силою. Тож до сходу сонця матері купали малих дітей, щоб були здорові, щоб відмити й заворожити недугу та смерть.

Після полудня господиня порядкувала в хаті та сінях: розвішувала рушники на стінах, закладала їх за образи, заквітчувала квітами, розмальовувала комин, а в деяких місцевостях і стіни.

Також у четвер закінчували писати писанки й починали пекти баби — жовті високоздобні паски. Цікаво, що протягом усього посту щочетверга господиня чи господар відкладали на горище по одному поліну. А в Чистий четвер саме ці дрова клали в піч разом з гілкою минулорічної свяченої верби і підпалювали живим вогнем, щоб спекти першу паску.

Баби випікали у спеціальних формах. Степан Килимник розповідає, що раніше паски могли досягати одного метра у висоту. У тісто клали 60-120 жовтків, масло, цукор, пахощі різні, лили ром. Місили та «вибивали» його дві-три години.

Він відзначає, що жовті баби випікалися у четвер, білі паски. — в п’ятницю, а чорні — в суботу. Коли тісто сходить — у хаті має бути цілковита тиша. Тож з дому всіх спроваджували, залишалася тільки господиня і малі діти, яким суворо наказували не розмовляти й до бабок не заглядати.

Вона також розповідає, що на Гуцульщині існували дві окремі святкові випічки — бабка і паска. Паска була несолодка і робилася з 5-6 яєць, а бабка була здобна: її робили з 15-30 яєць і з родзинками.

А от на Чернігівшині та Полтавщині робили сирну паску.

У Чистий четвер також готували сіль на великодній стіл. Залежно від регіону, її або виварювали або випалювали в печі. Цю сіль святили в неділю, а потім зберігали. За свідченням етнографів, четвергова сіль вважалася одним з найсильніших захисних оберегів.

Ввечері люди йшли до церкви послухати про Страсті Господні. Взагалі Чистий четвер — це один із найскорботніших днів для християн. Адже, за Біблією, це день розп’яття та мук Христа.

На цю вечірню літургію господар з господинею раніше готували свічки — трійцю.

Повертаючись із церкви, «страсну» свічку намагалися запаленою донести додому. ЇЇ полум’ям випалювали хрест на сволоці (над вхідними дверима або на воротях), щоб «лиха нечисть хату минала». Цю свічку також запалювали перед образами, коли на мешканців дому нападав страх, і молилися.

Ввечері родина сідала до урочистої вечері. У минулому «страсна вечеря» була подібна до «святої вечері». Степан Килимник, на основі розповідей старожилів, зазначає, що серед традиційних страв на страсній вечері були: кутя з медом і маком, узвар, вареники з сушеними сливами, вишнями-черешнями, капусняк, риба. Він відзначає, що старенькі бабусі та жінки, в яких померли діти, постили цілком, тобто нічого не брали в рот, від страсної вечері до розговіння.

П’ЯТНИЦЯ

П’ятниця перед Великоднем називається Страсною і ділиться на дві частини: до виносу Плащаниці з вівтаря на середину церкви і після нього.

В цей день замовкали дзвони, лише в деяких місцевостях існували «клепала» — били в дерев’яну чи залізну дошку замість дзвонів.

У хаті говорили тихо, не можна було сваритися, комусь докоряти, співати та грати музику.

Господиня могла лише випікати білі паски та готувати до Великодня. Господар (до Плащаниці) продовжував наводити лад у господарстві, в пасіці та садку.

Під вечір усі йшли до церкви «на Плащаницю», слухали «Плач Богородиці» та Євангеліє. Після повернення додому трохи підкріплювалися і поверталася до роботи. Але вже не можна було шити, білити, прати, рубати чи тесати.

СУБОТА

Білий (Страсний) тиждень: як українці готувалися до Великодня? - Learning.ua

Велика субота завершувала Білий тиждень. Люди жили вже передчуттям великої радості.

Господиня в цей день поралася по господарству:

Крім того, якщо в четвер не вдалися жовті паски, то їх повторно випікали в суботу.

Степан Килимник пише, що святили в давнину таке: паски, з житнього хліба цілушку, оббирані яйця по кількості членів родини, крашанки та писанки, сирну паску, масло, сало, ковбасу, порося, шинку, поребрину, пшоно, сіль, хрін, ніж і голку.

Ввечері запалювали лампадку та свічку в хаті. Спати дорослим у цю ніч не можна було. Молодь йшла до церкви на урочисту Літургію, після якої оголошують благу звістку про Христове Воскресіння: «Христос воскрес — Воістину воскрес!».

Статтю підготовлено за матеріалами:
1) Воропай О. «Звичаї нашого народу» (Т.1);
2) Килимник С. «Український рік у народних звичаях в історичному освітленні» (Т.3);
3) Онацький Є. «Українська мала енциклопедія» (Т.1-2);
4) Скуратівський В. «Дідух».