14 серпня (1 серпня за старим стилем) у православній церкві відзначають свято Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього, а також вшановують пам’ять мучеників Маккавеїв. У народі ж свято називають Маковія (Маковея).

Про історію свята, релігійне трактування й народні обряди в цей день розповідаємо в сьогоднішній статті.

З чим пов’язана церковна назва свята?

Свято Винесення чесних древ Животворящого Хреста Господнього було запроваджено в Константинополі (Візантійська імперія) орієнтовно у IX столітті.

У цей день, 1 серпня (за Юліанським календарем) в Константинополі відбувалася урочиста церемонія, хресний хід містом. Служителі церкви виносили чесне древо Хреста Господнього з царської скарбниці на дороги та вулиці для освячення місць і запобігання хворобам. Люди вірили, що святиня врятує їх від епідемій, які забирали найбільше життів під час спекотного серпня.

Завершувалася церемонія покладанням чесного древа на престол у храмі Святої Софії. З цього дня протягом двох тижнів (до свята Успіння Пресвятої Богородиці) в церкві відправляли молебні на відведення епідемій та пропонували хрест народу для молитовного вшанування.

Відомо, що в XII-XIII століттях ця традиція увійшла в обряди всіх Православних церков світу.

У наш час під час святкової літургії на середину храму з вівтаря виноситься прикрашений хрест, щоб люди могли йому вклонитися.

Чому церква вшановує братів Маккавеїв?

Маковія: історія свята й народні обряди в Україні - Learning.ua

14 серпня Православна церква також вшановує пам’ять семи юдейських мучеників Маккавеїв, матері їх Соломонії та учителя їхнього Єлеазара, які згадуються в Старому Завіті.

Ці мученики постраждали у 166 році до Різдва Христового від сирійського царя Антіоха Епіфана. Правитель проводив жорстку політику еллінізації (поширення грецької мови, релігії та культури) щодо євреїв Юдеї. Головним його прагненням було зречення євреями їхньої віри і встановлення грецької релігії та культури. Однак брати Маккавеї не захотіли зраджувати свою віру, тож були страчені разом зі своїм наставником. А серце їхньої матері, за легендою, зупинилося під час молитви над тілами синів.

ВІдомо, що назву «Маккавеї» мученики одержали від тогочасного героя юдейського повстання проти еллінізації (167-164 р. до н.е.) — Юди Маккавея з династії Хасмонеїв. В перекладі з арамейської це слово означає «бойовий молот» («maccaba»).

Православна церква шанує пам’ять мучеників Маккавеїв за їхню стійкість у своїй вірі навіть попри страждання.

Які обряди існували в українців до свята?

У багатьох українських святах тісно переплелися релігійні й народні уявлення. Наразі точно не встановлено дохристиянське походження свята Маковія, однак деякі звичаї, не пов’язані з церквою, є поширеними і досі.

Український історик, етнограф Степан Килимник у своїй праці «Український рік у народних звичаях в історичному освітленні» також називає Маковія святом квітів та городини. Він нарікає, що це стародавнє свято втратило дуже багато своїх звичаїв протягом віків, християнізувалося так глибоко, що його тепер важко належно дослідити.

Розглянемо детальніше ті звичаї, які вдалося записати етнографам:

1) Освячення зелені

У давнину свято Маковія було переважно дівочим та дитячим. З самісінького ранку дівчата збирали на городах і в садах різні квіти та зілля (трави), в’язали їх у вінки та особливі букети (у народі їх називали «маковійською квіткою»), перевивали вінком із жита чи пшениці або обв’язували стрічкою.

Після цього святково вбрані дівчата у вінках і діти обох статей йшли до церкви з «маковійською квіткою». У церкві в неї вставляли воскову свічку.

Після богослужіння йшли до криниці, де святилася вода і освячувалося зілля (трави). Свяченим на Маковія зіллям набивали подушку для небіжчика. У деяких місцевостях клали те зілля біля породілі та в купіль немовляти.

Про звичай освячення зелені і води згадує також учений-етнограф і фольклорист Павло Чубинський у збірнику етнографічних і фольклорних матеріалів з українських етнічних земель Російської імперії.

Етнограф Георгій Кожолянко пише, що звичай освячення існував на Буковині і в дохристиянські часи. Так, молодь вранці, до сходу сонця, йшла з віночками з квітів та «маковійською квіткою» до води (ставка, річки, джерела) на освячення:

За словами науковця, з приходом християнства звичай освячення зберігся, але його перенесли до церкви і він почав виконуватися з допомогою священника.

2) Освячення води

Олекса Воропай у книзі «Звичаї нашого народу» відзначає, що свято Маковея ще називалося «Спаса на воді».

Ми вже згадували, що в цей день освячувалася вода в криницях. Крім того, українці влаштовували церковну ходу до річок, освячували джерела.

На Карпатській Україні на Маковея воду святили в церкві, люди несли її в заквітчаних ємностях до храму.

3) Освячення маку

Маковія: історія свята й народні обряди в Україні - Learning.ua

Достовірно невідомо, чому саме в цей день українці освячують мак. Існує версія, що свято вшанування мучеників Маккавеїв трансформувалося в Маковія за фонетичною подібністю. Однак, як ми вже з’ясували, назва «Маккавей» не має ніякого відношення до маку (рослини). Але наші предки могли цього не знати.

Разом з тим, відомо, що мак шанувався з давніх-давен за свою плодючість. У фольклорних переказах та легендах він асоціювався з родючістю, тож міг використовуватися під час хліборобських святкувань на честь збирання урожаю.

Етнограф Георгій Кожолянко, описуючи маковеївські святкування на Буковині, зазначає:

До слова, у деяких місцевостях свято так і називалося — Макотрус.

Окрім городнього маку, освячували також мак-видюк — дикий мак. Його використовували для охорони від нечистої сили (відьом і мерців).

4) Готування макових коржів

Обрядовою їжею цього дня були «шуляки» («шуліки») — коржі з пісного пшеничного тіста, облиті густою медовою ситою та розтертим маком. Особливо ці ласощі полюбляли діти.

Готували також пироги та пісний обід, адже в цей день починається Успенський піст — «спасівка», який триває два тижні.

5) Ігри та веселощі

Цей день повністю належав дітям та дівчатам.

Дорослі дівчата в цей день звільнялися від роботи. Вони збиралися, ходили в ліс по зілля, збиралися гуртками, проводили свої жартівливі гри, співали пісні.

6) Встановлення опудала

Етнограф Олена Чабанюк розповідає, що напередодні свята, в ніч з 13 на 14 серпня встановлювали увиту квітами й зеленню щоглу, яку теж називали Маковієм.

Вгорі на такого Маковія іноді прикріплювали гарбузову маску із запаленою свічкою. Поруч розкладали багаття і молодь розважалася цілу ніч, оберігаючи віху від конкурентів із сусіднього кутка або села. Бо, якщо Маковія вкрадуть або розвалять, для місцевих це буде великою образою і ганьбою.

Чи був в Україні звичай освячувати мед на Маковія?

Маковія: історія свята й народні обряди в Україні - Learning.ua

Жоден з етнографів, праці яких ми вивчали для статті, не згадував про традицію освячення меду українцями на Маковія. Немає також записів у наукових працях про Медовий Спас. Найімовірніше, що журналісти та аматори з етнографії бездумно (або свідомо) перенесли цю російську назву свята та російські звичаї в український медіапростір.

Насправді українці освячували мед на Спаса (19 серпня). Відомості про це знаходимо в працях Василя Скуратівського, Степана Килимника, Олекси Воропая та Євгена Онацького.

Статтю підготовлено за матеріалами:
1) Воропай О. «Звичаї нашого народу» (Том 2);
2) Килимник С. «Український рік у народних звичаях в історичному освітленні» (Том 5);
3) Онацький Є. «Українська мала енциклопедія» (Том 7);
4) Скуратівський В. «Дідух»;
5) Чубинський П. «Тpуды этногpафическо-статистической экспедиции в Западно-Русский кpай, снаpяженной Импеpатоpским pусским геогpафическим обществом: Юго-Западный отдел» (Том 3)