Протягом дня діти спілкується з багатьма людьми — батьками, ровесниками, вихователями. Однак дошкільнята ще не вміють влучно добирати слова, їм важко будувати фрази і висловлюватися. Та ми можемо допомогти їм розвинути фундаментальні навички мовлення та грамотності. Адже, як відзначають психологи та педагоги, найважливішим для розвитку мовлення дитини є її контакт із дорослими. Вона розвиває мовлення, коли чує, розрізняє й відтворює наші інтонації, коли схоплює нашу міміку та жести.
Тож, аби допомогти батькам розвинути мовлення та грамотність дитини 3-6 років, у сьогоднішній статті ми підготували професійні поради від фахівців у сфері психології та педагогіки — команди UNICEF Ukraine, Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» та відомого українського психолога Світлани Ройз.
- Інші їхні рекомендації щодо розвитку важливих навичок у дошкільнят можна знайти на платформі «НУМО».
Як розвинути мовлення та грамотність дитини?
Наводимо 10 ПОСТУПОВИХ КРОКІВ (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — ДИТИНА ВИКОРИСТОВУЄ ФРАЗОВЕ МОВЛЕННЯ ТА ЗАЙМЕННИК «Я»
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Що допоможе дитині краще розвинути фразове мовлення?
- За вашими спостереженнями, дитина частіше використовує слова чи невеликі фрази?
- Що допомагає вам краще зрозуміти, що говорить дитина?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині історію з власного досвіду. Наприклад, як мама розпитувала про ваш день, коли ви приходили із садочка. Що ви робили? Що вас тішило, дивувало тощо? Ви залюбки розповідали: «Я сьогодні...».
Цікаві ігри та вправи:
1) Гра «Хто я такий?». По черзі з дитиною кажіть:
— Я мама (тато). А ти хто?
— Я хлопчик. А ти хто?
— Я Маша. А ти хто?
— Я Петрик. А ти хто?
— Я водій. А ти хто?
— Я пішохід. А ти хто?
...
2 СХОДИНКА — ДИТИНА РОЗРІЗНЯЄ СЛОВА В ПІСНЯХ, ОХОЧЕ НАСЛІДУЄ ЗВУКИ, ПОВТОРЮЄ ТА ВІДЧУВАЄ РИТМ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи подобаються дитині музичні заняття?
- Чи виходить у неї «ловити ритм»?
- Які пісні вона любить наспівувати?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, що у дитинстві вам дуже подобалася музика, яка постійно лунала у вашому домі. Хоча маленьким ви й не знали слів пісень, однак завжди підспівували й у вас покращувався настрій.
Цікаві ігри та вправи:
Разом з дитиною заспівайте пісню, а тоді відбивайте її ритм чайною ложечкою по чашці або долонькою по коліну. Можна загадати пісню й відгадувати її за ритмом.
3 СХОДИНКА — ДИТИНА ЗНАЄ ТА ВИКОРИСТОВУЄ СЛОВА ПРИВІТАННЯ, ПРОЩАННЯ, ЗНАЙОМСТВА, ВИБАЧЕННЯ, ПОДЯКИ, ПРОХАННЯ ТОЩО
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи використовує дитина слова привітання, прощання, знайомства, вибачення, подяки, прохання тощо?
- Що допоможе їй краще навчитися їх використовувати?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у дитинстві ви збиралися родиною за обіднім столом. Усі казали одне одному «смачного» й відповідали «дякую».
Цікаві ігри та вправи:
Пограйте в гру, давши дитині довільне завдання. Вона виконує його лише за умови, що почує від вас «будь ласка». Наприклад: «Підніми руки, (будь ласка)».
4 СХОДИНКА — ДИТИНА ВІДПОВІДАЄ НА ЗАПИТАННЯ ТА ЗАПИТУЄ ІНШИХ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи завжди дитина відповідає на запитання?
- Чи ставить вона запитання іншим?
- Кому частіше вона їх ставить? Як гадаєте, чому?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у дитинстві ви дуже любили спілкуватися з іншими дітьми. Ви розмовляли з ними і ставили запитання, бо було дуже цікаво дізнаватися щось нове.
Цікаві ігри та вправи:
1) Гра «Інтерв’ю». Дайте дитині уявний мікрофон. Нехай вона ставить вам запитання, а ви відповідайте.
2) Гра «Чомучки». По черзі ставте запитання одне одному. Відповіді можна шукати разом в енциклопедії.
Також багато відповідей на цікаві питання чомучок ми підготували в нашому блозі. Зокрема:
- «5 наукових відповідей на запитання чомусиків та чомучок»;
- «Шоколад, піраміди і равлики — відповідаємо на 5 цікавих запитань чомусиків»;
- «Літні спостереження: відповіді на питання чомусиків».
5 СХОДИНКА — ДИТИНА ГОВОРИТЬ ЗРОЗУМІЛО ДЛЯ СЛУХАЧІВ:
ПРАВИЛЬНО ВИМОВЛЯЄ ЗВУКИ, ДОРЕЧНО ВИКОРИСТОВУЄ ДІЄСЛОВА ТА ПРИКМЕТНИКИ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Що допоможе дитині правильно використовувати дієслова і прикметники?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як вас захоплювала розмова з кимось із близьких людей (бабусею, дідусем, батьками): «Дідусь розповідав щось цікаве, але завжди розмовляв зі мною: запитував, уточнював. Я багато чого йому розповідав, і нам було цікаво разом».
Цікаві ігри та вправи:
1) Гра «Звуки в слові»:
- Чітко вимовляйте слово. Нехай дитина спробує розрізнити звуки на слух.
- Слухайте пісню. Намагайтеся розрізнити на слух слова.
- Одночасно кричіть одне одному слова та намагайтеся їх почути.
2) Вивчіть скоромовки. Виберіть іменник і підберіть до нього якнайбільше прикметників. Наприклад, іменник «руки». Прикметники: добрі, теплі, м’які, шорсткі тощо.
6 СХОДИНКА — ДИТИНА ВИКОРИСТОВУЄ МОВУ ДЛЯ ВИСЛОВЛЕННЯ ІДЕЙ І ДУМОК. РОЗПОВІДАЄ ПРО СВІЙ ДОСВІД: СПІЛКУЄТЬСЯ З ДОРОСЛИМИ Й ОДНОЛІТКАМИ, ДІЛИТЬСЯ СВОЇМИ ІДЕЯМИ В ГРУПОВІЙ ГРІ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи охоче дитина розповідає про свій досвід, спілкується з іншими?
- Що допомогло б дитині сміливо висловлювати свої думки й ідеї?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, як вам подобалося вигадувати щось нове, різноманітні ігри. Щойно ви виходили на подвір’я, поруч завжди з’являлося багато дітей. «Я завжди пояснював друзям правила гри. Друзі щось додавали, але переважно погоджувалися зі мною».
Цікаві ігри та вправи:
1) Гра «А якби...». Запропонуйте дитині вигадувати й обговорювати різні фантастичні події: «А якби зараз замість дощу посипалися цукерки?», «А якби я міг переміщуватися величезними стрибками?».
2) Щовечора розповідайте одне одному про те, що найкращого сталося протягом дня.
7 СХОДИНКА — ДИТИНА РОЗПОВІДАЄ ІСТОРІЇ ЗА МАЛЮНКАМИ В КНИЖЦІ. МАЄ ХОЧА Б ОДНУ УЛЮБЛЕНУ КНИЖКУ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи є в групі книжка, яка найбільше подобається моїй дитині? Що це за книжка?
- Чи вдається дитині розповісти історію за сюжетом малюнків?
- Порадьте, будь ласка, як розвивати в дитини вміння складати такі історії.
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині про вашу улюблену дитячу книжку. Про те, як ви любили її розглядати й «читати», гортаючи сторінки, і чим вона вам подобалася.
Завдання:
Разом з дитиною зробіть книжку (4–6 сторінок) на тему, яка її цікавить. Дитина може намалювати картинки сама. Можна знайти зображення в Інтернеті й дати дитині їх розмалювати та наклеїти.
8 СХОДИНКА — ДИТИНА ПОСЛІДОВНО ПЕРЕКАЗУЄ ОПОВІДАННЯ ЧИ ІНШІ ТЕКСТИ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Що допомагає дитині навчитися краще переказувати тексти?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви любили дивитися мультфільми чи слухати історії. Ті, що подобалися найбільше, ви завжди переповідали друзям і батькам.
Завдання:
- Попросіть дитину розповісти про улюблений мультфільм або переказати сюжет мультфільму, який дитина дивилася без вас.
- Попросіть дитину розповісти вам казку на ніч.
9 СХОДИНКА — ДИТИНА ВИКОРИСТОВУЄ ПОРІВНЯННЯ ДЛЯ НЕСПОРІДНЕНИХ ПРЕДМЕТІВ
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи використовує дитина порівняння в мовленні?
- Що допомогло б розвивати в неї цю навичку?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, як ви з татом грали в гру «На що це схоже?». Шукали предмети довкола й намагалися зрозуміти, що вони вам нагадують. Було весело!
Цікаві ігри та вправи:
Гра «Я загадав...» Дитина загадує предмет, який є в кімнаті. Батьки намагаються відгадати, ставлячи навідні запитання, на які дитина може відповісти «так» чи «ні».
- Приклади запитань: «Цей предмет чоловічого роду? Він більший від коробки сірників? Він зроблений із дерева?» тощо.
10 СХОДИНКА — ДИТИНА ВМІЄ ВИКОРИСТОВУВАТИ НЕВЕРБАЛЬНІ Й МОВНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ (ЖЕСТИ, МІМІКУ, ДИКЦІЮ, ІНТОНАЦІЮ, ДИНАМІКУ)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Що допоможе дитині розвинути міміку й жестикуляцію?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, як у дитинстві вам подобалось уявляти себе артистом на сцені. Ви імітували виконання пісні, коли чули музику, тримаючи уявний «мікрофон» перед собою.
Цікаві ігри та вправи:
- Пантоміма: по черзі загадуйте й показуйте жестами предмет або природне явище.
- Озвучуйте ролі героїв казок, оповідань, вигаданих разом історій.
Важливо допомогти дитині не боятися помилок у спробах використовувати в спілкуванні слова й структури, які вона ще не досить добре опанувала.
- «Вимову чи граматику дитини не варто виправляти прямо, оскільки це може зашкодити її мотивації до говоріння. Замість виправляння, дорослі можуть перефразувати сказане дитиною, використовуючи правильні мовні форми й продовжуючи при цьому розмову», — зауважують фахівці UNICEF.
Вони відзначають, що коли дорослі (батьки, вихователі) протягом дня різними способами сприяють розвитку мови й мовлення дітей, тоді діти:
- розвивають здатність використовувати мову, розширюючи словниковий запас і розуміння того, як «працює» мова;
- набувають соціальної компетентності;
- розвивають навички мислення вищого порядку;
- навчаються ясно висловлювати свої думки, ідеї та почуття;
- опрацьовують і розвивають свої ідеї та уявлення, розповідаючи про них;
- розвивають навички мислення й навчання протягом усього життя;
- набувають упевненості в собі й підвищують самооцінку.
Бажаємо успіхів на шляху опанування цих важливих навичок!