В умовах війни підлітки потребують особливої уваги та підтримки. Адже, як зазначають психологи, вони вже достатньо дорослі, щоб розуміти, що відбувається, та ще зовсім не мають досвіду, щоб впоратися зі своїми емоціями та почуттями.

Тож у сьогоднішній статті публікуємо поради від фахівців Дитячого фонду ООН (UNICEF Ukraine) щодо підтримки підлітка в кризовій ситуації. Також нижче наведемо рекомендації, які допоможуть підліткам зосередитися на навчанні.

Як підтримати дитину в кризовій ситуації?

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації? - Learning.ua

Наводимо 10 порад від Дитячого фонду ООН:

1) Говоріть і слухайте
Спеціалісти радять батькам знаходити час та уважно слухати розповіді дітей про те, що вони відчувають і думають. Роз’ясніть відомі вам факти та надавайте дітям правдиву інформацію (з урахуванням вікових особливостей) про ситуацію, в якій опинилася країна в цілому та ваша родина, зокрема.

2) Дозвольте емоціям бути
Розповідайте про свої почуття та поясніть дитині, що боятися, переживати, плакати — це нормально. Проте надалі важливо стабілізуватися і відволіктися буденними справами настільки, наскільки це можливо.

3) Плануйте майбутнє
Мрійте та плануйте разом, обговорюйте з підлітками, що ви зробите одразу, як настане мир. Такі роздуми та розмови надихають і стабілізують.

4) Обіймайтеся
Фахівці UNICEF радять обіймати свого підлітка та інших членів сім’ї не менше 8 разів на день. Тактильний контакт вкрай важливий в умовах невизначеності і стресу.

5) Подивіться разом улюблені фільми
Це можна зробити, навіть перебуваючи в укритті. Обирайте життєствердні фільми, які дарують надію, обговорюйте побачене. Нагадуйте дитині, що після найтемнішої ночі настає ранок.

6) Читайте вголос
На думку психологів, спільне читання вголос дає відчуття захищеності та спокою. Читайте разом книжку, яку ви вже добре знаєте, або нову, до якої ніяк не доходили руки.

7) Хваліть і робіть акценти на досягненнях дитини
Звертайте увагу навіть на незначні досягнення. Вселяйте підлітку віру у свої сили та пропонуйте підтримку.

8) Заохочуйте спілкування дитини з однолітками
Для більшості підлітків спілкування з друзями є дуже важливим. Сприяйте цьому, розкажіть дитині, як вона може підтримати друзів, яким важко впоратися з емоціями.

9) Долучайте підлітків до допомоги іншим
Але робіть це за умов максимальної безпеки. Розкажіть дитині, як саме можна допомогти, підтримати інших, долучайтеся до допомоги разом з нею. Водночас поясніть дитині, що пріоритетом повинна бути її безпека.

10) Будьте уважними до змін у поведінці дитини
Спеціалісти радять звернутися за онлайн-консультацією до психолога, якщо стан дитини викликає занепокоєння.

Якщо ви відчуваєте, що не можете впоратися з емоційною напругою та обставинами, що склалися, не пускайте ситуацію на самоплин, краще відразу зверніться до фахівців.

Як допомогти підлітку зберегти концентрацію під час навчання?

Освітній Центр Верховної Ради України та Центр психологічної підтримки «ОбійМи» у мережі Facebook опублікували 5 порад для батьків тих підлітків, які продовжують навчання.

1) Повітря
Провітріть приміщення за 15-20 хвилин до того, як підліток сяде за домашнє завдання або інші завдання з концентрацією уваги. Якщо дозволяє погода — залиште кватирку відчиненою.

2) Оточення
За можливості, забезпечте підлітку приміщення, де його ніхто не потурбує і не буде зайвого шуму. Хоча б куток зі столом та стільцем, повз які не будуть постійно ходити туди-сюди. Не відволікайте дитину, чистка картоплі почекає.

3) «Їжте слона» по частинах
Допоможіть дитині виробити навичку аналізувати завдання, ділити його на частини та виконувати їх поступово. Покажіть, що стратегія «осягнути неосяжне» неконструктивна, але з завданням простіше впоратися, якщо зрозуміти послідовність кроків.
4) Техніка «25+5»
Робота за часовими проміжками пропонує працювати над завданням 25 хвилин, а потім 5 хвилин відпочивати. Час відпочинку фахівці рекомендують витратити на чай, розминку, але ні в якому разі не на іншу роботу. Якщо завдання невиконане за перший проміжок часу — в цьому немає біди. Але якщо підліток «втягнувся» і проігнорував дзвінок для відпочинку — не переривайте його.

5) Чергування
Ідея «зробити все складне, а потім просте» може бути спокусливою для батьків (бо найскладніші завдання будуть виконані), але мозку потрібен час, щоб «розігнатися».
Ідея «зробити все просте, а потім складне», навпаки, приваблива для підлітка, але також є неефективною.
Найкраще, що можна спробувати — це чергувати завдання у форматі «просте-шматок складного-просте». Спочатку мозок «розігріється», направить максимум ефективності на складні моменти, а після цього відволічеться.

Сподіваємося, що ці поради будуть для вас корисними.
Віримо в нашу перемогу!