Що таке «мова любові»? Це різні форми прояву нашої любові до дитини — слова, вчинки, дотики, проведений разом час, подарунки — усе те, що ми вкладаємо у наші стосунки.

Буклет створено за мотивами книг Ґері Чепмена, консультанта з питань подружжя й сім’ї, та Роса Кемпбела, фахівця у галузі психіатрії, що спеціалізується на проблемах дітей і підлітків. Автори буклета дають батькам поради, як побудувати довірливі стосунки з дитиною та підлітком, використовуючи п’ять мов любові. Їхні рекомендації публікуємо в сьогоднішньому матеріалі.

І. Як «працюють» п’ять мов любові?

Як побудувати довірливі стосунки з дітьми та підлітками, використовуючи 5 мов любові? - Learning.ua

Ґері Чепмен та Рос Кемпбел виділили такі п’ять мов любові до дітей:
1. Слова підтримки, похвала.
2. Безпечні дотики (тактильний контакт).
3. Продуктивно проведений разом час.
4. Допомога.
5. Подарунки.

Фахівці UNICEF та ВГЦ «Волонтер» зазначають:

Тож для налагодження гармонійних стосунків між вами і вашою дитиною дуже важливим є розуміння її мови любові. Автори буклету радять для початку визначити пріоритетну для вашої дитини мову любові та застосовувати її найчастіше, а вже потім використовувати всі п’ять.

Розповімо про них детальніше.

1. «Поговори зі мною», або слова підтримки, похвала

Слова — потужний інструмент спілкування, особливо у проявах любові. Словесні пестощі, похвала, заохочення та підтримка ніби запевняють: «Я дбаю про тебе». Автори радять помічати навіть маленькі досягнення дитини та її гарні вчинки. Говорити про це. Нехай дитина чує, як її хвалять, адже похвала — це визнання.

Автори буклету закликають батьків бути обережними з критичними висловлюваннями. Адже вони особливо негативно будуть впливати на дитину, основна мова любові якої — слова підтримки.

Як проявляти мову любові:

Як хвалити підлітка:
1) Робіть це щиро. Підлітку важливо, аби ви були чесним із ним.

2) Хваліть за конкретні дії. Загальні фрази не підуть підлітку на користь. Йому важливо, аби помітили, що саме було зроблено, за що його хвалять.

3) Не можете похвалити за результат — хваліть за старання.
Наприклад, ваш одинадцятирічний син вимив посуд після сімейного обіду. Звісно, ви зробили б це краще. Але посуд вимитий, підліток старався і витратив на це свій час. Якщо ви хочете, щоб і наступного разу він увзявся за цю справу, набув досвіду і навчився робити це краще, не критикуйте. Похваліть за зусилля: «Синку, дякую, що помив посуд. Дуже ціную твоє старання і допомогу». Син відчує себе потрібним і зрозуміє, що його турботу оцінили.

4) Хваліть, коли це чують інші.
Нехай похвалу, сказану вами дитині, також почують члени родини. Або в присутності підлітка розкажіть іншим (родичам або друзям родини, якщо це доречно), за що ви його похвалили. Наприклад, «Ігоре, наш син сьогодні вперше сам приготував вечерю. Скуштуй, вийшло дуже смачно».

2. «Обійми мене» або безпечні дотики

Доторки до тих, кого ми любимо, мають потужну емоційну силу. Батьки носять немовлят на руках, колихають їх, цілують, гладять.

Як проявляти мову любові:

У тактильному контакті з підлітком пам’ятайте про таке:
Ви не можете пестити підлітка так само, як ви це робили у дитинстві, і маєте завжди пам’ятати про його прагнення до самовизначення і незалежності. Якщо ж підліток відчуває потребу у вашій ніжності, дайте йому можливість побути дитиною стільки, скільки він того хотітиме.

Пам’ятайте: підліток потребує вашої любові, але дотик як мову любові, слід використовувати в потрібний час, у потрібному місці й належним чином.

3. «Побудь зі мною», або продуктивно проведений разом час

Як побудувати довірливі стосунки з дітьми та підлітками, використовуючи 5 мов любові? - Learning.ua

Проводячи час із дитиною, ви присвячуєте їй частину свого життя. Це найбільша цінність для дітей, пріоритетною мовою любові яких є якісний час з батьками у спільних діях і спілкуванні. Дитина ніби чує: «Ти важлива для мене, мені подобається бути з тобою, щось робити разом». І це найкращий спосіб задовольнити потреби дитини відповідно до її фізичного та емоційного розвитку.

Отже, коли дитина просить разом пограти, відпочити на природі тощо, вона ніби підказує: мова моєї любові — цікавий і корисний час, проведений з батьками.

Як проявляти цю мову любові:

Продуктивний час із підлітком — це реальне спілкування одне з одним та приділення уваги один одному. Це час, коли ви разом:

4. «Зроби це для мене», або допомога

Коли ваша дитина просить полагодити іграшку або хоче допомогти вам у чомусь, інколи це може свідчити про потребу в додатковій увазі, а отже — в любові.

Як проявляти цю мову любові:

Коли допомагаєте підліткові, важливо пам’ятати: хоч він і прагне бути самостійним, та має знати, що хтось готовий йому допомогти. Через особливості віку ваша дитина може й не просити про це, тому ви маєте бути уважними до її справ і говорити:

5. «Це — для мене?», або подарунки

І вручення, й отримання подарунків можуть стати потужним виявом любові, що залишиться у спогадах все життя. Дитина, яка часто дарує вам саморобку, власну іграшку чи польову квітку, знайдену на прогулянці, схильна відчувати вашу любов через подарунки. Однак є різниця між дитиною, яка приймає подарунки як прояв вашої любові, і дитиною, яка просить (вимагає у будь-який спосіб) подарунків для себе майже щоразу, коли йдете за покупками.

Як проявляти цю мову любові:

Коли даруєте щось підліткові, пам’ятайте: подарунок — це вияв любові, бажання батьків поділитися своєю безумовною прихильністю до підлітка. Однак деякі батьки плутають подарунки з винагородою за «надані послуги» (прибирання протягом місяця, гарні оцінки тощо).

Визначаючи мову любові вашої дитини, пам’ятайте, що лише одна з них є пріоритетною, але виявляти свою любов до дитини можна усіма п’ятьма мовами любові.

ІІ. Як проявляти мову любові залежно від віку дитини?

Як побудувати довірливі стосунки з дітьми та підлітками, використовуючи 5 мов любові? - Learning.ua

Мова любові вашої дитини частково залежатиме від її віку. Немовлята, малюки і дошкільнята ще не володіють своєю мовою любові, тож батьки мають постійно проявляти свою любов до них у різний спосіб.

Якщо вашій дитині від 5 до 8 років, вона ще не в змозі ані
зрозуміти, ані розповісти, що означає мова любові. Тож, застосовуючи усі, неодмінно помітите, на яку з них дитина реагує найкраще. Запитайте в дитини, які дії батьків означають любов до неї, коли саме вона розуміє, що батьки її люблять. Відповідь буде для вас підказкою.

З дитиною від 9 до 12 років спробуйте так само застосувати різні мови любові, а потім пограйте з нею у запитання-відповіді, щоб дізнатися, коли саме вона відчуває, що її люблять найбільше.

З підлітками про це можна просто поговорити. А можна й пригадати, як ваш підліток виявляє свою любов до вас: обіймає й дає себе обійняти, купує (робить власноруч) заздалегідь продумані подарунки, виконує певні домашні доручення, наприклад виносить сміття, підмітає підлогу тощо. Найімовірніше, підлітки виявлятимуть любов до вас у тій формі, в якій їм до вподоби її приймати.

ІІІ. Як розпізнати основну мову любові дитини?

Ваша дитина може виявляти почуття любові кількома «мовами», але одна з них буде переважати. Як її розпізнати?

1. Придивіться, як дитина виявляє любов до вас.
Якщо цілує, обіймає, притискається — це тактильні контакти.
А якщо часто щось дарує, то й сама очікує на такий прояв любові.

2. Зверніть увагу, як дитина виявляє любов до інших людей.
Якщо завжди прагне допомогти, то мова її любові підказує: вияв допомоги — це і є любов для вашої дитини.

3. Зауважте, що дитина найчастіше просить.
Якщо дитина завжди хоче щось робити разом, її мова любові — проведений з вами час. Якщо завжди просить подарунків чи очікує сюрпризів, можливо, саме вони для неї — найважливіший прояв любові. Якщо має потребу у схваленні, то, ймовірно, похвала — краща підтримка для неї.

4. Зверніть увагу, на що дитина скаржиться.
Скарги — також хороший спосіб зрозуміти основну мову любові вашої дитини. Якщо ви чуєте: «Ми ніколи нічого не робимо разом», то це, вірогідно, потреба проводити з вами цікаве і змістовне дозвілля. Коли дитина говорить: «Я нічого не вмію, в мене не вийде», то її мова любові — це, напевно, слова підтримки.

Докладніше про мови любові та способи їх використання можна прочитати у книзі Ґері Чепмена «П’ять мов любові у підлітків» та книзі Ґері Чепмена і Роса Кемпбела «П’ять мов любові до дітей».