Уміння встановлювати контакт з дорослим, повідомляти йому про свої потреби дуже важливе для дошкільника. Так, перебуваючи в дитсадку, на гуртку чи з нянею, дитина має не боятися сказати, що її щось болить, вміти попроситися в туалет чи попити води.
- «Взаємодія між дорослими та дітьми має величезне значення для підтримки фізичного, соціального, емоційного й розумового розвитку дітей. Саме дорослі створюють безпечне та комфортне емоційне середовище, що сприяє стимулюванню розвитку, формуванню позитивної самооцінки, відчуттю власного „я“ та належності до певної спільноти. Ставлення найрідніших людей до потреб дитини закладає фундамент її ставлення до себе, зрештою — самооцінки дитини», — пояснюють автори платформи «НУМО».
Дуже важливими є тон голосу, вираз обличчя, жести й дотики, які використовують дорослі, розмовляючи з дітьми або реагуючи на їхню поведінку. Для розвитку позитивного досвіду взаємодії важливо разом з дитиною розмірковувати, гратися, читати, співати, танцювати тощо, висловлюючи свої емоції, розповідаючи історії з власного життя, розпитуючи дітей і вислуховуючи їх.
Тож у сьогоднішній статті ми підготували професійні поради від авторів платформи для розвитку навички взаємодії з дорослими у дітей 3–6 років.
- Нагадаємо: платформа розвитку дошкільнят «НУМО» — це ресурс, створений для розвитку дитини 3–6 років експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки. Зокрема, над сайтом працювала відома українська психологиня Світлана Ройз. На платформі є матеріали для батьків, опікунів та вихователів, які щоденно докладають зусилля для гармонійного розвитку дитини.
Як допомогти дитині навчитися взаємодіяти і позитивно спілкуватися з дорослими?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — коли зʼявляється дорослий, дитина емоційно реагує, виявляючи радість від зустрічі (емоційний відгук дитини на появу дорослого)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи проявляє моя дитина радість під час зустрічі з іншими дітьми?
- Які обряди, традиції є в групі (пісня, слово, дотик), щоб можна було використовувати їх удома? Розкажіть вихователю про родинні традиції.
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині історію з власного досвіду. Наприклад, про те, як у дитинстві ви раділи зустрічі з батьками, коли ті поверталися з роботи додому. Які традиції привітання, прощання були у вашій сімʼї.
Поради:
1) Створіть власну традицію зустрічі й прощання. Це можуть бути обійми, секретні стискання рук, слова-паролі.
2) Створіть сімейну традицію. Наприклад, щодня перед сном, обіймаючись, говорити про те, що було найрадіснішим або найсумнішим сьогодні.
2 СХОДИНКА — дитина виявляє бажання наслідувати дії дорослого та вчиться у нього
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Наскільки моя дитина прагне повторювати ваші дії?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, як у дитинстві спостерігали за діями мами (тата). Потім захотіли спробувати повторити цю дію самостійно, а батьки підтримали вас у цьому прагненні. Так ви навчилися виконувати цю дію.
Ігри та вправи:
1) Пограйте в дзеркало: я виконую дію, а ти її повторюєш. Потім навпаки.
2) Пограйте в мавпочок, які повторюють дії.
3) Пограйте в папуг, які повторюють слова.
3 СХОДИНКА — дитина повідомляє дорослому про свої потреби різними способами (жестами, словами, використовуючи міміку, рухи тіла)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина озвучити свої потреби дорослому. Що могло б їй допомогти?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині власну історію: як були з мамою в гостях, хотіли пити й боялися про це сказати. А вдома випили цілу склянку води. Почувши про проблему, мама сказала: «Звертайся до мене, коли щось потрібно. Я завжди допоможу». Поміркуйте разом: чи може хтось здогадатися про наші потреби, якщо ми про них не розкажемо? Чи є бажання, про яке ти не кажеш?
Ігри та вправи:
1) Розіграйте цю ситуацію під час рольової гри.
2) Пограйте в «хочушки» — озвучте свої бажання.
3) Торкніться головами і спробуйте відгадати бажання одне одного.
4) Підтримайте дитину: «Якщо ти боїшся сказати, що хочеш у туалет, пити, їсти — уяви, що я тебе обіймаю за плечі отак, і торкнися свого плеча. Це додасть сил».
4 СХОДИНКА — дитина навчається говорити дорослому (членам сімʼї, близьким дорослим, вихователям), не боячись, довіряє й не відчуває остраху перед реакцією дорослого на повідомлення
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Якщо дитина під час гри зламає іграшку, що може допомогти їй без остраху сказати про це вам або іншому дорослому?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, одного разу я пошкодив бабусині окуляри. Бабуся захотіла почитати книжку, але не знайшла окулярів і засмутилася. Мені важко було зізнатися, але я зробив це. Бабуся сказала, щоб наступного разу я був обережнішим, але похвалила мене за те, що я зізнався. Я дуже любив свою бабусю, вона мене ніколи не сварила.
Поради:
Влаштуйте конкурс помилок. Розкажіть один одному про свої помилки і поясніть дитині, що завдяки їм ми навчаємося. Якщо ми визнаємо помилку, вона стає нашою силою.
5 СХОДИНКА — дитина з радістю включається у спільну діяльність та активний діалог з дорослим
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Які заняття або теми викликають у моєї дитини такий інтерес, що вона довго може про це говорити?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як гралися на вулиці, дуже змерзли й побігли додому, щоб одягтися тепліше. Вам хотілося ще погратися з друзями, але ви розуміли, що для цього треба вдягтися.
Цікаві завдання:
1) Зробіть фотопортрет сімʼї разом з дитиною. На одному аркуші намалюйте малюнок або рамку для фото, яку можна розмістити для загального огляду.
2) Вигадайте історію разом, говорячи по одному реченню по черзі.
3) Зробіть колаж або спільний малюнок, де кожен домалює якусь деталь.
6 СХОДИНКА — дитина ініціює розмову з дорослим (підходить до дорослого й починає розмову)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як часто моя дитина ставить вам запитання та про що запитує?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині історію з власного досвіду. Наприклад, коли я був маленьким, то хотів про все дізнатися. Я часто запитував: «Чому...?», «Куди пливуть хмаринки?», «Куди зникає сонце?»? Мої мама, тато, бабуся й дідусь підводили мене до вікна або сідали зі мною на диван і спілкувалися. Я ставив багато запитань, і завжди хтось із рідних на них відповідав.
Поради:
Разом з дитиною зʼясуйте походження та значення її імені або прізвища. Діти часто запитують: «Чому мене так назвали?». Розкажіть цікаву історію про це, щоб дитина відчула силу свого імені.
7 СХОДИНКА — дитина підтримує діалог зі знайомим дорослим (окрім членів сімʼї)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Що може допомогти моїй дитині бути більш відкритою в розмовах з дорослими?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині власну історію. Наприклад, коли до нас приходили гості, завжди було весело, і я завжди могла з кимось поговорити. Це так цікаво — розмовляти з дорослими! Ти ніби сам стаєш дорослим.
Цікаві завдання:
1) Намалюйте родинне дерево, наприклад яблуню з довільно розміщеними яблуками. Кожне яблуко символізує члена родини. Можна підписати їх іменами, а згодом додати фото. Розглядаючи родинне дерево, ми називаємо імена наших рідних і завжди кажемо, що це «всі ми». Це дерево може стати темою розмови з іншими дорослими, які приходять до вас.
2) Зробіть для всієї родини однакові браслети на руку, наклейки на телефони тощо.
8 СХОДИНКА — дитина довіряє дорослому: каже про те, що тривожить, лякає, засмучує
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Якщо мою дитину щось дуже засмутить у садочку, що може допомогти їй заспокоїтися?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині власну історію. Наприклад, я побачив біля пісочниці дівчинку, яка плакала, і запитав: «Ти чому плачеш?». Дівчинка не відповіла. Я покликав її маму й сказав: «Таня плаче». Мама підійшла, обійняла Таню та запитала, що її засмутило. Виявляється, загубився ведмедик Боня, і Таня злякалася, що не знайде його. Ми вирішили пошукати ведмедика разом.
Ігри та вправи:
Гра «Сумний котик» — уяви, що ти перетворився на котика, якому потрібна допомога, а попросити він не може, тільки нявчить. Покажи, що потрібно котику (погладити, взяти на руки, нагодувати тощо).
9 СХОДИНКА — дитина відпускає дорослого, знаючи, що дорослий повернеться до дитини
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як швидко моя дитина заспокоюється після розставання зі мною, і що її заспокоює?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині власну історію. Наприклад, щоранку, коли я приходив до дитячого садочка з татом, він мені казав, що прийде по мене, коли я прокинуся, пограюся й повечеряю. І він завжди приходив по мене, як і обіцяв.
Поради для прощання:
1) Покладіть долоньку дитини на серце і скажіть: «Серце каже не лише „тук-тук“. Воно насправді каже: „люб-лю“. Моя любов завжди з тобою. Якщо тобі сумно, ти завжди можеш почути в серці „люб-лю“».
2) Перш ніж піти із садочка, можна поцілувати долоньку дитини й сказати: «Якщо тобі буде сумно, цей поцілунок ти можеш прикласти до щічки».
10 СХОДИНКА — дитина вільно висловлює свою думку, не боїться помилитися (довіряючи реакції та підтримці дорослого)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Коли ви про щось запитуєте в усіх, моя дитина висловлює свою думку?
- Чи може дитина наполягти на своєму?
- Як ви заохочуєте дітей до висловлювань?
Ідеї для розмови:
Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви мали сумніви, чи розказати про те, що ви думаєте.
Ігри та поради:
1) Ігри-загадки. Відповідь треба голосно вигукувати.
2) Під час гри з дитиною треба вигукувати: «Ура! Я виграв!». Або: «Я програв!».
3) Торкніться чарівною паличкою дитини й перетворіть її на вченого чи ведучого програми. Дитина в мікрофон розповідає щось. Якщо вона говорить тихо, ми торкаємося її руки, натискаючи на уявну «кнопку», і дитина говорить гучніше.
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички! Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників: