Літо зовсім скоро закінчиться, і у школярів розпочнеться новий навчальний рік. Зазвичай вересень — це період звикання до шкільного режиму, адаптації до морального та фізичного навантаження. Тож, аби зробити цей період менш стресовим та більш продуктивним для учнів, дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз уже кілька років напередодні 1 вересня публікує важливі практичні поради для батьків та педагогів.

Цього року вона додала нові практичні поради й розподілила їх на 5 рубрик:

І. «Підготовка до школи вдома»

Готуємося до школи: поради батькам і педагогам від Світлани Ройз - Learning.ua

Психологиня радить:

1) Пройти медичний огляд перед школою.

2) Дати дитині час на адаптацію після відпустки.

3) Поступово повертати «шкільний» режим сну та прокидання.

4) Обережно стимулювати дитину до більшої самодостатності/самостійності.

5) Підтримати дітей перед новим навчальним роком, памʼятати, що діти різного віку можуть не показувати свою тривогу і маскувати їїроздратуванням та агресією.

6) Потренувати руку до письма (грати в ігри в слова, писати щоденник, займатись ліпкою з тіста чи пластиліну).

7) Прибрати та облаштувати робоче місце, викинути чи відкласти те, що пов’язано з минулим навчальним роком, підготувати канцтовари, зошити, спортивний костюм, шкільне взуття. Це допоможе дитині налаштуватися на навчальний рік.

8) Можливо, підготувати дитині у школу ліхтарик, дармовис (брелок) з іменем та телефоном близьких дорослих, свисток.

9) Маленьким дітям нагадати про правила «трусиків», перевірити чи встановити «батьківський контроль» на гаджети.

10) Якщо родина переживає досвід втрати — важливо про це розповісти вчителю\класному керівнику. Вже багато вчителів пройшло навчання і може допомогти дитині в різних ситуаціях.

11) Якщо батько\мама дитина знаходиться у війську, можливо, підготувати подарунок від близьких, відеопривітання.

12) Написати дитині «листи» чи записки у школу.

13) Для дітей різного віку можна підготувати дармовиси, іграшки, щось, чого можна було б торкатись чи стискати в руці під час хвилювання.

ІІ. «У дорозі»

У цій рубриці психологиня рекомендує:

1) Якщо дитина навчається офлайн і буде ходити до школи сама або переходить в іншу школу — варто пройти кілька разів дорогою до школи.

2) Зафіксувати, де по дорозі є укриття, домовитись про те, що дитина має робити під час сирени, якщо йде, якщо їде в транспорті, як і коли виходить на зв’язок із нами.

3) Якщо є така можливість — зайти до школи.

ІІІ. «Стосунки у школі»

Готуємося до школи: поради батькам і педагогам від Світлани Ройз - Learning.ua

Психологиня радить педагогам:

1) Створити безпечний простір для дітей, де вони можуть проявляти свої почуття, помилятися, ставити питання.

2) За можливості, зустрітися із класом чи хоч кількома однокласниками на платформі Zoom. Чи в школі організувати зустріч класу, щоб привітатися\познайомитися з новенькими.

3) Якщо у молодшій школі система навчання не схожа на ту, що була раніше, наприклад, різні предмети ведуть різні вчителі — важливо дитину попередити про це.

4) Якщо у вчителів будуть сили та можливість, можна надіслати листа учням, які навчаються за кордоном: щоб діти відчули, що про них пам’ятають, що вони важливі, і ми чекаємо від них звісток та розповідей.

5) Ознайомитися з матеріалом, який допоможе дітям бути готовими висловити підтримку дитині, яка втратила близьких.

6) Під час уроків пропонувати більше завдань, де б діти могли працювати в групах. Важливі спільні дії, можливо, спільні волонтерські проєкти.

ІV. «Самооцінка, емоції, навчання»

Світлана Ройз рекомендує:

1) Створити спільноту, де діти з інших міст, ті, які навчалися постійно онлайн, зможуть відчувати себе в безпеці. Це потрібно для того, щоб вони могли почати навчатися. Крім того, це важливо для профілактики булінгу.

2) Детально розповідати про ваші плани та дії, познайомити з правилами школи, класу. Психологиня відзначає, що чим більшим є рівень тривоги, тим більшою стає потреба в контролі, в інформації, у створенні «рамок безпеки та відносин».

3) Якщо є зміни, про них варто попереджати заздалегідь, адже зараз можуть бути труднощі з переналаштуванням, зі швидкою адаптацією.

4) Відкласти на певний час проведення діагностики знань учнів.

5) Говорити дітям, що ви розумієте, що зараз навчатися складно, адже процеси запамʼятовування інформації можуть бути ускладнені. Дітям важливо це чути від батьків та вчителів. Водночас психологиня відзначає, що діти зараз дуже чутливі до жалості. Тому ми висловлюємо повагу їхньому досвіду, але віримо в їхні сили.

6) Бути уважними під час уроку до настрою дітей, їхнього стану, включеності у процес навчання (дитина може заплакати чи повністю втратити контакт з тим, що відбувається на уроці).

7) Якщо шкільний день почався з тривоги, чи тривога була вночі — важливо зустріти дітей словами підтримки. Також психологиня не рекомендує в такі дні починати навчання з контрольної роботи чи тесту.

8) «Довготривале переживання стресу може призводити до двох протилежних реакцій — гіперактивність та загальмованість. Тому важливо пам’ятати, що після того, як дитина відчула безпеку поруч з нами, вийшла зі стану ступору, вона може демонструвати роздратування, агресію, надмірну активність. Це нормальний процес, але нам потрібно цю активність бути готовими скеровувати», — відзначає пані Світлана.

9) Створити умови для здобуття перемог (пропонувати маленькі знайомі завдання, завдання зі швидким результатом), святкувати «перемоги дня».

10) Зважати на те, що діти можуть швидко втомлюватися, і пояснювати їм, що це нормально, вони можуть навчатися у власному темпі. Педагогам пані Світлана радить частіше робити паузи, пропонувати різні завдання.

11) Намагатися давати дітям практичні знання.

V. «Техніка безпеки»

Готуємося до школи: поради батькам і педагогам від Світлани Ройз - Learning.ua

У цій рубриці психологиня радить педагогам:

1) Бути уважними до власного стану.

2) Памʼятати, що немелодійний дзвоник у школі може стати тригером, провокувати емоційні реакції дитини.

3) Підтримувати дітей під час повітряної тривоги. Дозвіл грати в ігри у телефоні протягом цього періоду — не найкраща ідея. Натомість психологиня рекомендує звернути увагу на проєкт «Круті в Укритті» від Фонду Східна Європа. Він створений для підтримки дітей. Можливо, короткі відео цього проєкту зможуть розважити та підтримати школярів в укритті.

4) Бути уважними з текстами про смерть, війну, батьків, дім. Слідкувати за реакцією дітей, можливо, замінювати тексти.

5) Не давати практик із заплющеними очима.

6) Перед показом відео на уроці чи заході, передивитися його самостійно, щоб точно знати, чи немає там кадрів з мертвими тілами, кров’ю, звуками сирени та вибухів.

7) Не торкатися дитини без дозволу. Будьте уважні до дистанції в контакті (зараз у нас всіх загострене відчуття дистанції).

8) Зважати на те, що діти та дорослі зараз дуже чутливі до насмішок та оцінки.

9) Ставитися з розумінням до того, що діти можуть перевтомлюватися від навантаження контактами. Потрібно робити паузи, пити воду, коли відчуваємо напругу — робити руханки.

10) Не просити дихати глибоко, тому що глибоке дихання може провокувати заглиблення в емоції. Тому дихаємо так, як дихається, намагаючись робити акцент на видиху.

11) Заздалегідь продумати свою реакцію на ненормативну лексику дітей. Зараз вона легалізована, тому потрібно одразу вводити правила і домовлятись, що є у вашій спільноті прийнятним

12) Підготувати список практик, записати можливу послідовність дій, якщо потрібно швидко врегулювати стан дитини.

13) «Наприкінці минулого навчального року в одному з опитувань діти називали „Оцінки“ стресором майже на рівні тривог та вибухів. Так би хотілося, щоб нам вистачило мудрості вивести цю тему зі списку стресорів», — зауважує психологиня.

Бажаємо сил і стійкості школярам, освітянам та батькам. Нехай цей навчальний рік буде спокійним та успішним.