Текст є мовною одиницею, що складається з кількох речень, має певну тему та основну думку, тобто ідею. Структура тексту досить проста: він мусить мати зачин, основну частину та кінцівку. Читаючи його, дитина розуміє, що деякі речення не так тісно пов’язані з попередніми, як інші. Вони все ще знаходяться в рамках заданої теми, але виділяються з-поміж інших. Такі речення починають нові абзаци. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься розпізнавати їх та розділяти текст на абзаци. На екрані перед учнем міститься зображення тексту – нового для кожного наступного етапу. При цьому кожен текст є пізнавальною та цікавою статтею, що може допомогти дитині розширити свій кругозір. Він подається суцільний, без абзаців. Під текстом міститься зображення умовного символу, що означає новий абзац. Дитина натискає на нього, після чого знаходить речення, яке починає новий абзац – і натискає на поле перед першим словом цього речення. Коли школяр це робить, то текст перебудовується на абзаци згідно з командами учня. На новий етап дитина пройде тоді, коли розділить текст на всі потрібні абзаци. Кожен абзац – нова смислова частина тексту. Крім того зачин, основна частина й кінцівка-висновок теж виділяються у нові абзаци. Якщо текст зовсім маленький, то абзаців може бути й два, але чим більшим є текст, тим більше у нього структурних і смислових частин, тож і число абзаців зростає. Завдяки цьому завданню дитина не лише навчиться працювати з абзацами, а й зрозуміє для себе дещо нове про внутрішню структуру текстів. Ця робота проходить не на формалізованому рівні правил, а на рівні інтуїтивного розуміння тексту. Завдяки цьому учень навчиться розділяти на абзаци будь-які тексти.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.