Однорідні члени речення – це слова, які мають різне лексичне значення, але при цьому їхня синтаксична роль тотожна. Наприклад, два прикметники, які характеризують форму предмета та його колір, описують його по-різному, однак, вони обидва є означеннями. Головні члени речення теж можуть бути однорідними, але дві пари граматичних основ вже утворюють складне речення, і про різницю між цими випадками слід памʼятати. Отже, на екрані перед учнем міститься каркас речення – нового для кожного наступного етапу завдання. У цьому реченні пропущено два слова. Порожнини якраз і потрібно заповнити однорідними членами речення, і завдання, яке ставиться перед учнем, полягає у тому, щоб визначити – якими саме. Варіанти знаходяться під реченням. Спочатку учень аналізує загальну думку, яка викладається у реченні – вивчає граматичну основу, інші слова, щоб зрозуміти, що саме мовець намагається сказати. Після цього дитина вибирає два слова серед чотирьох варіантів. Коли школяр натискає на слово, воно стає саме на те місце в реченні, яке йому підходить, тож, хоча загалом варіантів чотири, на кожне порожнє місце претендує лише по два слова, що полегшує виконання вправи. Тут важливо зазначити, що однорідні члени речення відіграють однакову синтаксичну роль, однак при цьому можуть мати різне граматичне значення. Наприклад, додатки можуть відрізнятись за відмінком, адже додатком може бути іменник у будь-якому непрямому відмінку. Прислівники, які грають роль обставин, можуть абсолютно по-різному характеризувати дієслово-присудок, наприклад, одне з цих слів означає час дії, а друге – спосіб. Таким чином, дитина краще розуміє роль однорідних членів речення і водночас вчиться їх розпізнавати в тексті.
Учень/учениця:
- розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення, розрізнює серед них окличні і неокличні;
- знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках, встановлює логіко-граматичні зв’язки між членами речення за допомогою питань, поширює речення;
- складає речення за поданими графічними схемами, відновлює зміст деформованих речень;
- виявляє в реченні однорідні члени (головні і другорядні), виконує навчальні вправи з реченнями з однорідними членами, вживає кому при однорідних членах речення.
Учень/учениця створює, розширює доповнює і перегруповує речення; виявляє головні і другорядні члени речення; розрізнює завершені і незавершені речення; розуміє зв'язок слів у реченні; відрізняє речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.