Попереднє завдання вже було присвячено відмінюванню слів без контексту, лише за допомогою знань дитини, які стосуються питань, на які відповідають різні відмінкові форми іменників. Це завдання робить наступний крок, адже у ході його виконання дитина на кожному етапі не просто змінює один відмінок слова на інший, а повністю відмінює його, тобто визначає всі сім форм – скільки відмінків в українській мові. На екрані перед дитиною міститься досить велике робоче поле, що вкривають квітки. Вони є головним візуальним компонентом завдання, тим, що привертає увагу дитини своєю красою та оригінальністю, адже кожна квітка відрізняється від інших за стилем зображенням. У центрі кожної – назва певного відмінка. Над полем знаходиться формулювання завдання, де вказано слово, яке й слід провідміняти. Дитина вписує на місце назв відмінків потрібну форму цього слова – нову для кожної квітки. Для того, щоб зробити все правильно, учень має згадати, на які питання відповідають відмінки, поставити опрацьоване слово у форму, яка відповідає на це питання та без помилок вписати її у робочу зону в центрі пелюсток. Коли школяр опрацює всі відмінкові форми іменника, то пройде на новий етап завдання, де треба виконати аналогічні дії з іншим словом. Кличний відмінок здебільшого не використовується з причин його специфіки – все ж кличний відмінок потрібен лише при звертаннях. Таким чином, дитина познайомиться з варіантами відмінкових форм, які мають різні слова, з морфемним складом цих форм та стане більш впевненою у відмінюванні завдяки такій великій практиці. Водночас учень має змогу помітити схожість та розбіжність між відмінками. Наприклад, що деякі слова у знахідному тотожні за формою називному тощо.
Учень/учениця:
- відносить до іменників слова з абстрактним значенням;
- добирає до поданого іменника 2-3 синоніми, антоніми;
- розкриває значення багатозначного іменника, у процесі виконання навчальних вправ вводить його в словосполучення, речення;
- визначає рід і число іменників, змінює іменники за числами і відмінками, визначає початкову форму іменника, відмінок іменника в реченні;
- визначає і розуміє явища чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих іменниках жіночого та чоловічого родів з основою на приголосний;
- правильно вживає закінчення при відмінюванні іменників;
- використовує у мовленні паралельні форми іменників чоловічого роду – назв істот у давальному і місцевому відмінках однини;
- вживає подвоєні букви на позначення м’яких приголосних перед закінченням -ю з основою на приголосний;
- не вживає подвоєння в іменниках зі збігом приголосних в основі;
- правильно вживає прийменники з іменниками в окремих відмінках;
- вживає літературні форми закінчень іменників у місцевому відмінку множини.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця використовує загальновживані іменники, власні назви, впізнає іменники в реченні і розрізнює за тлумаченням; змінює іменники за числами, родами, відмінками; виявляє близькі та протилежні за заначенням слова, вживає та розуміє лексичні конструкції з іменниками.