Дієслово – це частина мови, яка означає дію або стан й відповідає на питання «що робити?» або «що зробити?». Однак, наведені вище питання є характерними лише для однієї форми дієслова – для початкової, тобто для інфінітива. При зміні слова за граматичними ознаками, які властиві даній частині мови, змінюється й питання, на яке воно відповідає. У ході виконання даного завдання дитина тренуватиметься орієнтуватись за питаннями при виборі дієслів, коли мова йде про зміну їх за часом. Час – характерна лише для дієслова граматична категорія, яка передає, коли відбулася названа дія відносно моменту мовлення. Граматика української мови виділяє три головних часи: минулий, що відповідає на питання «що робив?» або «що зробив?»; теперішній, який відповідає на питання «що робить?»; майбутній, яке відповідає на питання «що робитиме?» (в іншій формі «що буде робити?») або «що зробить?». На екрані перед дитиною на кожному етапі міститься зображення трьох поличок. Кожна підписана своїм питанням. Під поличками міститься кілька вазонів з квітами. На кожному – по одному дієслову. Завдання, яке ставиться перед учнем, полягає у тому, щоб перемістити ці вазони на відповідні полички, аби дієслова на них відповідали саме на ті питання, котрі на даних поличках зображено. Для цього необхідно послідовно опрацювати кожне дієслово, по черзі підбираючи для нього одне з наведених питань. При цьому кількість поличок не співпадає з числом горщиків, тож орієнтуватись доведеться лише за словами. Коли школяр роз приділить всі квіти, то пройде на наступний етап. Там на нього чекатимуть не лише нові дієслова, а й інші питання з-поміж тих, на які може відповідати ця частина мови.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.