Ця вправа продовжує опрацювання граматичних категорій прикметників, знову звертаючись до роду. Граматика української мови допускає три види родів: чоловічий, жіночий та середній. При цьому, коли йде мова про іменники, то всі назви містять цю категорію, а не лише такі, що називають саме істот, у яких рід дійсно є. тож категорія роду в рамках розмови про мовні категорії, набуває не лише буквального, а й фігурального значення. Наприклад, слово «стіл» чоловічого роду, а слово «парта» – жіночого. Звісно, якщо в іменників є категорія роду, то аналогічна категорія є й у прикметників. У ході виконання цього завдання дитина закріпить свої знання, присвячені морфемному складу цих слів. На екрані перед дитиною міститься зображення трьох залізнодорожних складів: три локомотиви, які тягнуть три ланцюжки з вагонів. На кожному поїзді міститься назва певного роду. На кожному вагончику – слова, точніше, прикметники. Дитина має проаналізувати кожне слово на вагонах саме з точки зору категорії роду. Локомотиви знаходяться у хаотичному порядку. Мета завдання полягає у тому, щоб перемістити локомотиви до «своїх» вагончиків, тобто до тих, на яких зображено прикметники тих родів, які написані на поїздах. Учень аналізує кожен прикметник у вагонному складі, розуміючи, в якому роді він використовується. Після цього школяр знаходить відповідний поїзд та переміщує туди. Коли дитина зробить так для всіх поїздів, то зможе запустити їх в дорогу, а сама пройде на новий етап завдання, де треба буде аналогічним чином опрацювати новий набір прикметників. Завдяки різноманіттю прикметників дитина побачить, як в різних словах втілюється категорія роду та звикне до певного морфемного складу прикметників.
Учень/учениця:
- відносить до прикметників слова, що означають різні ознаки предметів;
- добирає до поданого прикметника 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює і вживає у мовленні прикметники у прямому і переносному значеннях;
- змінює прикметники за числами та родами;
- визначає рід і число прикметника за родом зв’язаного з ним іменника та за характерним закінченням;
- зіставляє і розрізнює відмінкові закінчення прикметників з орієнтацією на твердий і м’який приголосний основи;
- визначає відмінки прикметників за відмінками іменників;
- дотримується правил вимови і написання прикметників на -ський, -цький, -зький;
- вживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується м’якої і пом’якшеної вимови кінцевих приголосних основи прикметників у називному відмінку множини.
Учень/учениця:
- застосовує здобуті протягом навчання в початкових класах мовні знання і мовленнєві вміння у процесі виконання навчальних і контрольних завдань.
Учень/учениця розрізняє та використовує прикметники, впізнає прикметники в реченні та розрізняє за тлумаченням; розуміє ступені порівняння прикметників, змінює прикметники за родами і числами, правильно використовує прикметники за розрядами (відносні, якісні, присвійні), розуміє взаємодію прикметника з іменником, вживає та розуміє лексичні конструкції з прикметниками.