Граматичні категорії дієслова істотно відрізняються від тих, які мають іменникові частини мови: власне, іменник, прикметник, числівник та займенник. Наприклад, однією зі своєрідних граматичних категорій слів, що належать до даної частини мови, є час. І ця вправа продовжує низку завдань, які присвячені опрацюванню даної категорії. Граматичне значення дієслів є поєднанням кількох дуже специфічних категорій, притаманним саме словам, які належать до даної частини мови. Як і попереднє завдання, це – присвячене опрацюванню граматики дієслів з точки зору їхнього часу і робить особливий акцент на ігровій формі. У ході виконання цього завдання дитина працюватиме з атрибутами знімального майданчика кінофільмів. На екрані перед учнем міститься зображення кількох спеціальних атрибутів, якими помічники режисерів оголошують новий дубль. На кожному міститься інший займенник та каркас для дієслова, де вже є корінь, який містить ядро лексичного значення, відповідні суфікси й префікси – але нема закінчення, яке містить ядро значення граматичного. У формулюванні завдання, яке міститься над даною композицією, вказано, в якому часі треба опрацювати дане слово. Займенники в свою чергу прямо вказують на особу. У дитини є всі відомості, щоб підібрати до кожного конкретного випадку своє закінчення. Коли школяр допише всі дієслова, то пройде на наступний етап. Там у завданні буде вказано інший час, на картинках будуть нові дієслова, а займенники зміняться. Таким чином, всі дієслова в межах одного рівня будуть мати однакову форму часу, але відрізнятись за особою або числом в межах однієї особи.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.