Мова – це невідʼємна частина національної культури. З цієї причини саме у комплексі завдань з мови знайшли своє місце такі вправи, що присвячені різним особливостям культури України, її фольклору, символіці тощо. І це завдання – перше серед них. Воно присвячене прислівʼям. До цього моменту школяр вже неодноразово працював з прислівʼями у ході виконання різноманітних завдань, однак, вони завжди виступали в якості додаткового інструмента, тоді як тут вони – головний обʼєкт опрацювання. Отже, на екрані перед дитиною міститься зображення приказки або прислівʼя – нових для кожного наступного етапу вправи. Вони представляють собою лаконічні, але дуже образні, влучні та інформативні вирази. Ці вирази містять народну мудрість – різні відомості про навколишній світ, життєві уроки, завжди актуальну мораль. Приказки неповні, у них бракує хоча б одного слова. Завдання, яке ставиться перед школярем, полягає у тому, щоб знайти слово, якого бракує, та вставити його у текст приказки чи прислівʼя, завершуючи його таким чином. Варіанти подаються під приказкою. Дитина уважно читає її та розуміє, в чому ідея цього невеличкого тексту. Зрозумівши основну думку, школяр вибирає серед варіантів слово, яке не лише підходить граматично, а й образно і ефективно посилить сенс приказки. Коли учень це робить, то проходить на новий рівень вправи, де треба виконати аналогічні дії з іншою приказкою або новим прислівʼям. Таким чином, дитина має нагоду доторкнутись до багатства цього пласту народної культури.
Учень/учениця:
- пояснює значення мови в житті народу; упізнає старі й нові слова в наукових і художніх текстах;
- знає основні ознаки культури усного і писемного мовлення, володіє лексичними засобами її вираження з огляду на ситуацію та учасників спілкування.
Учень/учениця:
- користується порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Учень/учениця розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів'їв.