Ця вправа відкриває цикл завдань, які присвячені реченням. Речення – специфічна мовна одиниця, яка формується за допомогою комбінації слів, кожне з яких має своє значення або роль, і являє собою завершену думку, що формується та виражається цими словами. Існує кілька різновидів речень, що відрізняються в залежності від того, з якою метою вони використовуються. Найбільш розповсюдженими є речення розповідні. З їхньою допомогою мовець передає свої емоції, розповідає про щось, саме ці речення використовуються для комунікації та розповсюдження інформації у більшості випадків. Друга категорія речень – питальні. Вони виражають питання, тобто бажання мовця дізнатись про щось. Хоча для української мови чіткий порядок слів не є обовʼязковим, у питальних реченнях (хоча б у більшості їх видів) порядок слів відрізняється від звичайного. Третя категорія – спонукальні речення, себто такі, що використовуються для того, аби змусити чи просто переконати того, до кого звертається мовець, у чомусь. Такі речення відрізняються від інших специфічними словоформами, зокрема використанням дієслів спонукального типу. Крім відмінностей структурного типу види речень можуть відрізнятись пунктуаційно. Кожне речення закінчується певним розділовим знаком. Питальні речення – і тільки вони – завжди закінчуються знаком запитання «?». Як розповідні, так і спонукальні речення можуть закінчуватись й крапкою, й знаком оклику. Серед спонукальних речень символ «!» все ж зустрічається частіше, ніж серед розповідних. На екрані перед дитиною міститься зображення одного нового для кожного наступного етапу речення. Дитина визначає його вид, проаналізувавши його так, як це вказано вище.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця:
- розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення, розрізнює серед них окличні і неокличні;
- знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках, встановлює логіко-граматичні зв’язки між членами речення за допомогою питань, поширює речення;
- складає речення за поданими графічними схемами, відновлює зміст деформованих речень;
- виявляє в реченні однорідні члени (головні і другорядні), виконує навчальні вправи з реченнями з однорідними членами, вживає кому при однорідних членах речення.
Учень/учениця створює, розширює доповнює і перегруповує речення; виявляє головні і другорядні члени речення; розрізнює завершені і незавершені речення; розуміє зв'язок слів у реченні; відрізняє речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Учень/учениця використовує розділові знаки для позначення на письмі мети висловлювання та емоційного забарвлення.