Поступово, коли дитина вивчає структуру тексту, його будову, те, як речення, що входять до його складу, поєднуються у щось одне велике, поступово учень приходить до бажання або як мінімум до думки про написання тексту самостійно. Такий без перебільшень складний процес є суто творчим, тож у якісь рамки, окрім хіба тематичних, втискати його не варто. Однак, можна допомогти зробити перший крок. Ця вправа робить саме це, при чому робить досить цікавим способом. На екрані перед учнем міститься заголовок для тексту. Заголовок містить вказівку на те, на яку тему цей текст взагалі має бути. Під ними – порожня робоча зона. Туди необхідно перенести пункти плану до цього майбутнього тексту. Ці пункти мають містити думку для кожної структурної частини, які в майбутньому будуть оформлені у вигляді речень, що відокремлюються від інших за допомогою абзаців. План – це, можна сказати, лаконічний переказ тексту за допомогою відокремлених одне від одної фраз та речень. Варіанти вибору знаходяться під робочою зоною, яка, до речі, оформлена як великий аркуш блокноту. Пунктів плану більше, ніж звикла дитина – не три, по одному на зачин, основну частину та кінцівку, а хоча б чотири, відповідно до смислових частин майбутнього тексту. Для кожного пункту є пара варіантів, і дитина має вибрати, які слід використати для описаної у заголовку теми. Таким чином учень використовує відразу кілька специфічних навичок, що повʼязані з роботою з текстом: це і опрацювання заголовка, і створення плану тексту до його написання. При цьому варіанти до кожного пункту можуть бути схожі, однак, правильним серед них завжди є лише один, і дитина побачить, чому. Робочу зону оточують невеличкі малюнки, які тематично близькі до теми тексту.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.