Школяр вже мав справу із заголовками, тож ця вправа, що концентрує увагу учня саме на них не стане відкриттям. Однак, вона відіграє важливу роль у тому, щоб краще зрозуміти мету заголовків та те, як їх слід використовувати. Отже, заголовок – це своєрідна назва тексту, яка містить у собі згадування або хоча б натяк на його тему. Те, наскільки тема очевидно продивляється у заголовку, залежить від жанрової специфіки тексту й бажання самого автора. Однак, вміти влучно, лаконічно та цікаво назвати текст є вкрай важливим. На екрані перед дитиною міститься текст – новий для кожного наступного етапу завдання. Школяр читає його та розуміє як тему, котру цей текст розкриває, так і його головну думку. Під ним міститься кілька варіантів заголовків. Здебільшого вони дуже схожі, хоча роблять різні акценти на тому, про що йшлось у реченнях зверху. Біля кожного варіанту міститься назва того чи іншого типу: текст-роздум (який також називають міркуванням), опис або розповідь. Назва типу відповідає природі тексту: у розповіді здебільшого йдеться саме про викладення тої чи іншої інформації. Текст-міркування має на меті розкрити думки та ідеї автора, а опис присвячений суто характеристиці того чи іншого явища або предмета. Для того чи іншого типу підходять різні заголовки, тож вони не дарма подаються по двоє – варіант заголовку та варіант типу. Коли дитина вибирає той з них, що підходить до наданого тексту, то проходить на наступний етап завдання, де треба виконати аналогічні дії з іншим текстом. Завдяки виконанню цього завдання школяр дійсно вчиться бачити різницю між розповіддю, описом та розумом на різних прикладах. Це важливо для мовної практики і для того, щоб дитина більш впевнено визначала тип тексту у школі.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.