План – це перелік головних смислових частин тексту, які мають певний порядок та відповідають структурі цього тексту. Правильна послідовність пунктів є дуже важливою, адже від неї залежить, чи правильно буде план відповідати структурі тексту та чи зможе передати його основну думку й тему. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься розміщувати пункти плану у правильному порядку, аби вони відповідали тексту та його структурі. На екрані перед дитиною міститься новий для кожного етапу текст. Він короткий, але інформативний та повний. У ньому піднімається певна тема, він міститься основну думку і розкриває її. У тексті є зачин, основна частина й кінцівка, навіть якщо кожен з цих елементів представлено лише одним реченням. Під текстом міститься план до нього. Пункти цього плану розміщено у хаотичному порядку. Однак, пунктів небагато, тож зорієнтуватись у них буде досить просто. Завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб співвіднести план з текстом та пронумерувати пункти. Для цього дитина вписує відповідні цифри у порожні клітинки перед кожним з пунктів. Коли школяр це робить, то проходить на новий етап, де аналогічним чином необхідно опрацювати вже інший текст. Кожен текст супроводжується набором ілюстрацій, які доповнюються його та посилюють цікавість дитини до завдання. За допомогою цього завдання дитина поглибшає своє розуміння планів, що складають до текстів. Крім того, дитина також вчиться краще розуміти зміст текстів, з якими знайомиться. Особлива увага приділяється співвідношенню структурних частин тексту, тож школяр розумітиме, наскільки важливо, щоб зачин був перед основною частиною, а кінцівка – після неї.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.