Ця вправа продовжує опрацювання конкретних типів тексту. Їх, як вже відомо дитині, всього три: опис, розповідь та роздум. Одна, варто зазначити, що будь-який новий текст, до якого б типу він не належав і з яким би жанром не співвідносився, є унікальним у тій чи іншій мірі. Тож за таким, здавалося б, маленьким списком типів текстів ховається буквально безмежне їх різноманіття. І ця вправа присвячена саме текстам-роздумам. На екрані перед учнем міститься зображення двох текстів, для кожного етапу нових. Вони структуровані, якісні та звʼязні. Їх супроводжують ілюстрації, вони мають заголовки. Один з них – завжди текст-роздум, а другий належить до будь-якого іншого типу. Завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб поставити біля тексту-роздуму зелений значок, а біля іншого – червоний. Як саме школяр визначає, який символ біля котрого з текстів слід поставити? Справа тут лише у тому, для чого цей текст було створено. Учень аналізує лише зміст текстів: роздум (або як його ще називають, текст-міркування) має розкрити внутрішні погляди автора, показати, що він думає на ті чи інші теми, які його погляди загалом та як він ставить до певної конкретної ситуації. Такий текст часто буває субʼєктивним і містить немало конструкцій, які мають оцінити подію, явище, навіть особу. Коли дитина знаходить текст, що має такі елементи, то вибирає саме його. Тут важливо зазначити, що тексти-міркування часто використовуються з навчально-виховними цілями, хоча надані тут не будуть мати моралізаторського змісту. Натомість ті тексти, з якими матиме справу дитина у ході виконання даного завдання, будуть пізнавальними і корисними для саморозвитку та розширення кругозору.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.