Деякі форми дієслів мають одну вже знайому дитині граматичну категорію – категорію числа. Її значення полягає у тому, щоб виразити число мовців, обʼєктів або субʼєктів мовлення (чого саме – залежить від конкретного випадку вжитку дієслова). Категорія числа є допоміжною у випадку з дієсловом, і вона поєднується з іншими – часом та особою – категоріями, властивими лише для цієї частини мови. У ході виконання цього завдання дитина опрацьовуватиме саме число дієслів тому, що ця тема є досить простою, але, акцентуючи на ній увагу, можна ефективно вивчити те, як у одному дієслові комбінуються його граматичні категорії у цілісне значення. На екрані перед дитиною міститься зображення робочого поля, яке поділено на дві частини, два стовпчики. На вершину обох міститься назва числа тих слів, які потрібно там розмістити. Перший стовпчик відводиться під дієслова у формі однини, другий – під дієслова у формі множини. Тут важливо, аби дитина чітко розуміла, як проявляється категорія числа у словах, що належать до цієї частини мови. Наприклад, слово «пишу» має форму однини, адже воно повідомляє про дію, яку виконує сам мовець. Це дієслово підходить для фрази «я пишу», тобто за значенням очевидно, що виконавець дії – один. Натомість словоформа «скажемо» підходить для фрази «ми скажемо», де виконавців дії, як мінімум, двоє, відповідно і дієслово це – у множині. Категорія числа нерозривно повʼязана з категорією особи (яких всього три, і кожна має форму однини й множини). Паралельно дитина також помічає й час наданого дієслова. Під робочою зоною їх кілька, і всі вони різні. Дитина розподіляє дієслова до відповідних стовпчиків і проходить на новий етап до іншого набору дієслів.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.