Дитина, дійшовши до цього завдання у комплексі вправ, присвячених дієсловам, вже добре памʼятає визначення цієї частини мови. Згідно з ним дієслово – це самостійна частина мови, що означає дію або стан предмету та відповідає на питання «що робити?» або «що зробити?». Цікаво, що при граматичній зміні дієслова питання, на яке воно відповідає, змінюється так само, однак, у визначенні до цієї частини мови є лише два – ті, які демонструють диференціацію дієслів на такі, що означають завершену дію, та ті, як називають ще незавершений процес. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься розподіляти дієслова за цією ознакою. На екрані перед учнем міститься зображення розгорнутого зошита. На одній його сторінці треба розмістити дієслова, що означають завершену дію, на іншій – незавершену. Школяр має опрацювати набір слів, що знаходиться під зображенням цього зошиту. Для цього дитина аналізує як лексичне значення кожне з них по черзі, і ставить правильні питання. Завершеність дії не має прямого звʼязку з часом дієслова. Навіть дієслово у майбутньому часі може означати вже завершений процес, або ж дію, яка ще триває. Наприклад: «летить» є словом у теперішньому часі, і дія ще триває; «прилетить» – це слово у формі майбутнього часу, яке означає завершену дію. Коли школяр розсортує всі дієслова по сторінках зошиту, то перейде на наступний етап до інших мовних одиниць, однак, дії доведеться виконати аналогічні. Крім того, на кожному наступному етапі буде ще й інший персонаж, який додає завданню більшої інтерактивності. Таким чином дитина навчиться швидко та ледь не інстинктивно впізнавати дієслова, які означають завершену або незавершену дію.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.