Досі дитина виконувала, так би мовити, загальні вправи, присвячені текстам. Однак, цього разу школяр опрацьовуватиме конкретні типи текстів і почне з тексту-опису, якому присвячено цю вправу. Між тим, формат подання інформації такий ж, як і в попередньому завданні, хоча й акценти на темі інші. На екрані перед дитиною на кожному етапі міститься зображення двох текстів. Один з них – обовʼязково є текстом-описом, тоді як другий належить до будь-якого іншого типу. Завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб вибрати саме опис, після чого вписати у робочу зону, яка знаходиться під ними, заголовок цього тексту. Коли школяр це зробить, то пройде на наступний етап, де так само треба буде визначити саме текст-опис, хоча тексти, очевидно, будуть іншими. При цьому дитина не просто вписує заголовок тексту куди треба, а допомагає визначитись персонажу, який подається внизу. Це додає інтерактивності вправі. Текст-опис, як зрозуміло з назви, зосереджується на характеристиці та описі того чи іншого явища, предмета, особи, історії тощо. Якщо текст-міркування досить легко впізнати, то опис часто плутають з розповіддю і навпаки. Чому? Справа в тому, що в розповіді все одно наявні описи (як і роздуми, якщо це великий текст-розповідь, але все одно їх часто значно менше). Водночас і в тексті-описі зустрічаються елементи розповіді – адже для того, щоб щось описати, це потрібно назвати та хоча б трохи про це розповісти. Однак, в описі фактично все або більшість речень мають так чи інакше характеризувати названий обʼєкт чи особу, тоді як в розповіді опис займає відчутно менший обʼєм. Ця вправа дозволяє дитині навчитись відчувати цю різницю, розуміти, яку мету мав автор тексту – розповісти чи все-таки описати щось.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.