Досі дитина використовувала план як підказку, яку можна використати для того, щоб краще зрозуміти текст, його тему, основну думку та послідовність їх вираження. Цього разу школяр сам буде складати план до тексту. Користь від цього полягає у тому, що для успішного складання плану учень має проявити уважність до кожної частини тексту і зрозуміти, що у зачині, основній частині та кінцівці є найголовнішим. А вже після того, як дитина складе план до тексту, учень зможе краще зрозуміти, як вони взаємоповʼязані. Отже, на екрані міститься зображення розгорнутої книги. У ній вже є готовий текст, а перед ним – порожня ділянка, куди слід помістити план до нього. Учень читає речення тексту. Спершу дитина сприймає його як цілісну мовну одиницю, велику конструкцію, яка складається з кількох речень, що повʼязані між собою спільною темою та ідеєю. Потім учень, дивлячись на те, як текст розбито на абзаци, а головне – аналізуючи його зміст, знаходить зачин, основну частину й кінцівку. Під текстом міститься кілька варіантів пунктів плану до нього. Важливо, що вони не містять цитат з тексту, а скоріше просто описують його структурні частини. Варіантів більше, ніж пунктів, однак, вони пронумеровані. Тобто є два варіанти, які претендують на другий пункт, два – що претендують на третій і, звісно пара, які претендують на перший. Учень шукає потрібні, переносить їх до порожньої ділянки у книзі, після чого проходить на новий етап, де аналогічним чином треба опрацювати новий текст. Маючи перед собою неправильні варіанти, дитина може наявно подивитись на різницю між ними та правильно складеним планом до тексту, що лише допоможе школяру самостійно створювати плани в майбутньому.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.