Під час синтаксичного розбору речення його члени по-різному підкреслюються. Характер цього означає той чи інший член речення. Наприклад, простіше за все підкреслюються підмет й присудок: одна горизонтальна риска та дві паралельні. Означення підкреслюється хвилястою лінією. Додаток – лінією, яка переривається. Нарешті, обставина підкреслюється за схемою «риска-крапка-риска», тобто штрих-пунктиром. В результаті з'являється синтаксична схема речень, яка бере до уваги не конкретні слова, а певні ролі, які ці слова відіграють. У ході виконання цього завдання дитина опрацьовуватиме такі схеми. На екрані перед дитиною міститься речення, яке складається з кількох різних елементів у різному порядку. Під реченням знаходиться набір пустих табличок, куди потрібно перенести відповідні графічні позначки, що розташовані внизу. Учень аналізує речення, розбиває його на підмет, присудок та другорядні члени речення, після чого заповнює пусті таблички, підставляючи туди графічні позначки у тому порядку, у якому відповідні члени речення розташовані у реченні. Коли дитина відтворить схему речення, то перейде на новий етап завдання, де будуть вже нові члени речення та нова схема. Варто зазначити, що не на кожному етапі кількість графічних позначок внизу відповідає кількості членів конретного речення. Отже учень має уважно прочитати та проаналізувати речення, а вже після цього будувати схему.
Учень/учениця:
- розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення, розрізнює серед них окличні і неокличні;
- знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках, встановлює логіко-граматичні зв’язки між членами речення за допомогою питань, поширює речення;
- складає речення за поданими графічними схемами, відновлює зміст деформованих речень;
- виявляє в реченні однорідні члени (головні і другорядні), виконує навчальні вправи з реченнями з однорідними членами, вживає кому при однорідних членах речення.
Учень/учениця створює, розширює доповнює і перегруповує речення; виявляє головні і другорядні члени речення; розрізнює завершені і незавершені речення; розуміє зв'язок слів у реченні; відрізняє речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.