Текст будується за допомогою речень, кількість яких може сильно варіюватись в залежності від конкретного випадку. Деякі тексти складаються лише з кількох простих речень, тоді як інші являють собою великі твори на кілька сотень сторінок. Однак, попри таке різноманіття, структурно тексти подібні між собою: у всіх них є зачин, основна частина і кінцівка. Незалежно від того, про що йдеться у реченнях, яка тема та основна думка твору, значення, кількість та порядок цих частин не змінюється – просто в одному тексті зачин може бути вираженим в одному реченні, тоді як в іншому на зачин йде кілька сторінок. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься складати текст з цих структурних частин. На екрані перед учнем міститься зображення кількох відокремлених частин тексту. Спочатку вони розташовані хаотично, і завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб змінити їхній порядок таким чином, щоб утворити цілісний та завершений текст. Для цього необхідно розібратись з роллю, яка відводиться для кожної частини. Зачин починає текст, а тому у цій частині лише позначається тема і міститься її опис. Основна частина розкриває тему та містить головну інформацію. Основна частина наводить читача на висновки, які узагальнюються та стверджуються у кінцівці, котра є своєрідним висновком тексту, адже містить його основну думку у більш або менш відкритій формі. Дитина читає частини тексту, розуміє, яка з них є першою, яка – другою, а яка має завершувати текст. Коли школяр переміщує ці частини відповідно до їхнього порядку, то таким чином відновлює правильну структуру тексту та логічну послідовність всіх його частин і речень. Після цього починається наступний етап, де треба буде аналогічним чином скласти вже інший текст.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.