Текст будується з речень, як речення будуються зі слів, а ті в свою чергу – з морфем. При цьому текст є найбільшою мовною одиницею. Складність тексту у тому, що кожне речення є закінченою думкою, відповідно у тексті вони мають якось поєднуватись у цілісну структуру, адже він сам мусить мати загальну тему та ідею. Головний рівень такого звʼязку речень – смисловий. Вони, хоча й по-різному, але всі присвячені тій чи іншій темі, описуючи її докладно та детально. Однак, крім смислового рівня звʼязку, є й інші. Зокрема, звʼязок речень у тексті виражається за допомогою цілої низки спеціальних слів. Перш за все, це займенники. Ця частина мови особлива тим, що нічого не називає (ані предмет, ані якість, ані кількість), а лише вказує на них. Як в такому випадку можна зрозуміти, що означає займенник у конкретному тексті? Слід подивитись на попереднє речення – там буде використовуватись іменник або інша іменникова частина мови, яку займенник, власне, й заміняє у наступній синтаксичній конструкції. Таким чином і реалізується звʼязок між реченнями: займенник дозволяє і уникнути тавтології, і вказати на слово, яке було в попередній конструкції. Крім того допомагають спеціальні службові слова, іноді – прислівники, які вказують на щось. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься знаходити всі ці слова. Для цього школяр аналізує текст, який міститься перед ним на екрані. Тест неповний – у ньому бракує деяких слів. Варіанти цих слів знаходяться внизу. Саме їх повинна вибрати дитина і поставити на потрібні місця у тексті, після чого учень пройде на наступний етап завдання.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.